Wat is de nummer 1 fout bij het onderhouden van draagvlak?
In de artikelen die voor dit artikel verschenen, had ik het over het belang van groener, schoner en slimmer rijden. Het algemene belang ervan, het belang voor het bedrijf en het belang voor medewerkers zelf. Het is namelijk essentieel dat medewerkers weten waarom het bedrijf inzet op groener, schoner en slimmer rijden. Omdat als mensen niet weten waarom ze iets doen, ze ook niet erg geneigd zijn om wat te doen. Dat herken je waarschijnlijk zelf wel.
Dit belang, waarvan je voorbeelden kan lezen in de artikelen, kan je met medewerkers scherp krijgen via een workshop waarin je het bespreekbaar maakt met een quiz, door te brainstormen en door met mensen in gesprek te gaan. Je kunt dan goed formuleren waarom jullie aandacht, tijd, geld en andere middelen aan dit onderwerp besteden.
Waar gaat het mis?
Wat ik echter vaak fout zie gaan bij bedrijven is dat het daar bij blijft. Dat er een keer over gepraat wordt en daarna niet meer. Dat het wordt vastgelegd in het verslag van de vergadering en dan nooit meer ter sprake komt. Dat het ergens wordt neergelegd, maar niemand het ooit terugleest. En dan gaat het niet bij mensen leven. Dan vergeten ze het weer. En daar is maar één oplossing voor: herhalen, herhalen, herhalen. Als je dat niet doet, dan verdwijnt het draagvlak dat je creëert door zo goed te formuleren waarom jullie groener, schoner en slimmer rijden als sneeuw voor de zon. Wordt CRO in je bedrijf – Chief Repeating Officer.
Maar mensen zijn toch geen kleine kinderen?
Natuurlijk niet. En zo hoef je ze ook niet te behandelen. Maar mensen hebben nog meer te doen, hebben eigen prioriteiten, zijn ook met andere dingen bezig en hebben niet de hele dag de tijd om dit als belangrijkste van hun werk te zien. Dus je kunt ze wel helpen herinneren. Een belangrijk uitgangspunt is dat je dit doet vanuit een positieve intentie. Niet: jij moet dit onthouden, want ik vind dit belangrijk. Maar: wij willen met het bedrijf mooie dingen bereiken en ik wil je helpen door het hier nog eens over te hebben.
Wat kan je doen om dit te blijven herhalen?
Als wij Ambassadeursworkshops doen, dan is het vrij simpel: we starten elke workshop met het herhalen van ‘waarom doen we dit ook al weer?’ En ik heb al vaak gehoord aan het eind van de serie: jij herinnerde ons heel vaak aan waarom dit belangrijk is, dit moeten wij zelf ook blijven doen.
Ik ben op dit moment voorzitter van de PGS 37 commissie. Deze commissie denkt na over hoe we veilig grootschalig lithium-ion batterijen kunnen opslaan. Bijvoorbeeld in een fabriek waar elektrische fietsen gemaakt worden. Of voor een energieopslagsysteem in een woonwijk. En elke vergadering, bij het welkom heten van de mensen, heb ik het er nog weer even over dat we Nederland proberen veilig te houden op een doelmatige manier.
Maar start ook gerust je mail met het uitleggen van het belang van het onderwerp. Maak je posters voor een campagne, zet er op: “Belangrijk, want …”. Zet af en toe eens een berichtje op het intranet over de reden. Of begin er gewoon eens tijdens de lunch over.
En ga af en toe eens bij je zelf te raden: waarom doe ik ook al weer wat ik doe?
Hoe communiceer jij waarom iets belangrijk is? Laat het hieronder weten, want we horen graag goede tips!
“Transport is prachtig, duurzaam transport is krachtig!”
Deel het artikel via de onderstaande buttons!