Vijf handige tools voor je brandstofinventarisatie

shutterstock_123979708Als techneut heb ik de uitdrukking “Meten is weten” natuurlijk heel vaak voorbij horen komen (net als “goed binnen te houden” overigens, maar dat is een heel ander verhaal…). Niet voor niks krijg je in de supermarkt een klantenkaart en weet het CBS hoeveel kilometer men gemiddeld per gemeente van een treinstation woont (twee op de drie Nederlanders wonen trouwens binnen 5 kilometer van treinstation). Zo ook als je aan de slag wilt met brandstofbesparing. Het is natuurlijk hartstikke mooi als jullie allemaal een cursus zuinig rijden doen, of als er met kleinere auto’s gereden wordt, maar als je het niet in harde cijfers (klinkende munt zou ik haast zeggen) om kunt zetten, dan is het natuurlijk niet zo nuttig.

Om die brandstofbesparing te meten, moet je eerst aan de slag met een inventarisatie. Hoeveel brandstof verbruiken wij nou eigenlijk? Dat kan op een aantal verschillende manieren. Hieronder licht ik er vijf toe. Wil je weten hoe je makkelijk een systeem opzet om brandstofbesparing te meten? Kijk dan onderaan dit artikel voor de gratis 6-punts checklist: Brandstofbesparing meten – hoe zet ik dit simpel op?

 

Mogelijkheid 1: handmatig

Heb je niet zo’n groot en ingewikkeld wagenpark en kun je makkelijk de verbruikscijfers boven tafel krijgen? Dan kun je er voor kiezen om gewoon zelf aan de slag te gaan met een spreadsheet. Het grote voordeel is dat je zelf precies weet hoe alles in elkaar zit en je hebt een enorme keuzevrijheid in hoe je dingen aanpakt. Dat is natuurlijk ook het nadeel: je moet alles zelf verzinnen. Je zult zelf de brandstofbonnen moeten nakijken en een systeem moeten organiseren waarmee kilometerstanden inzichtelijk gemaakt kunnen worden bijvoorbeeld.

 

Mogelijkheid 2: via de leasemaatschappij

Als het hele wagenpark geleased wordt, kun je steeds vaker via de leasemaatschappij hele mooie overzichten krijgen per voertuig over het brandstofverbruik. Zo goed als alle leasemaatschappijen hebben hier wel een programma voor. Via de onderstaande links kun je er een aantal zien:
ALD
Alphabet
Arval
Athlon – deze maakt, net als wel meer partijen trouwens, gebruik van de gegevens van Multi Tank Card.
Leaseplan
Terberg Leasing.

 

Mogelijkheid 3: via een registratiemodule in de auto

Vrachtwagens worden tegenwoordig vrij standaard met registratiesystemen uitgerust waardoor transporteurs makkelijk inzichtelijk kunnen krijgen wat het verbruik, het kilometrage en bijvoorbeeld de afgelegde route is. Nog even afgezien van het feit dat de digitale tachograaf daar zijn intrede al weer enige tijd geleden heeft gedaan.
Voor personenwagens en bestelbussen kan er gebruik gemaakt worden van externe apparatuur die makkelijk in te pluggen is. Een voorbeeld hiervan is de EcoBox van GreenStar. Hiermee is het niet alleen mogelijk de data voor de inventarisatie naar boven te halen, maar kan er ook gelijk een rijgedrag-analyse gemaakt worden.
Een andere mogelijkheid is de rittenregistratie van Fleetlogic.

 

Mogelijkheid 4: via de telefoon

Er zijn steeds meer apps die helpen met rittenregistratie. Het voordeel van een app is dat deze automatisch de locatie kan bepalen en vaak ook real-time kan terugkoppelen over het rijgedrag. Mensen zijn wel zelf verantwoordelijk voor het aanzetten van de telefoon en het aangeven of een rit zakelijk, woon-werk of privé was.

 

Mogelijkheid 5: via de tankpas

Het ligt misschien nogal voor de hand, maar de reden voor veel partijen om te kiezen voor een tankpas (en het daarbij laten invullen van de kilometerstand bij tanken door de berijder) is de mogelijkheid om hierdoor inzicht te krijgen in de verbruikscijfers van het wagenpark. Door gebruik van de tankpas is het makkelijk om gedigitaliseerd data aangeleverd te krijgen over brandstofverbruik en gereden kilometers.

Met de brandstofinventarisatie heb je de eerste stap gezet in de brandstofbesparing. Als je daar mee verder wilt, zijn er nog vijf stappen die je moet doen. Wil je weten hoe dat er uit ziet? Dan heb ik een simpele checklist voor je opgesteld. Laat hieronder je naam en e-mailadres achter en je ontvangt deze.

 

Hoe doen jullie nu de brandstofinventarisatie? Laat je reactie in het commentaarveld hieronder achter.

 

Deel het artikel via de onderstaande buttons!