Van moet naar moed

Moet jij ook van alles? Helemaal als het gaat om duurzaamheid? In combinatie met het wagenpark en de mobiliteit? En zakt de moed je dan al in de schoenen? Want hoe moet je nou aan je collega’s uitleggen dat ze geen vergoeding meer krijgen als ze met de auto naar het werk komen, maar alleen nog maar aanspraak kunnen maken op een OV vergoeding. Of dat jullie nu echt hebben besloten over te gaan naar elektrische auto’s in de lease en dat ze er dus aan zullen moeten geloven om iets anders voor de vakantie te regelen. Wat als ik je vertel dat je die moed kan kweken? Dat je er voor kan zorgen dat die moed je niet in de schoenen zakt, maar je er juist onverschrokken voor kunt gaan? Dan  moet je wel de juiste aanpak hanteren. En die begint met het stellen van een vraag: Waarom?

 

Opbrengsten vs kosten

Want hoe verzamel je moed? Verplaats je eens even in jezelf toen je kind was. Grote kans dat je toen nergens bang voor was. Het lijkt wel of je als kind helemaal geen gevaar zag. Nee, je zag alleen de leuke dingen er van in. De boom in klimmen: super leuk, dan kan je heel ver kijken. Dat je uit de boom zou kunnen vallen, kwam gewoon niet in je op. “Ik houd me toch goed vast?”

Zo liep ik als klein meisje op alle honden af. Honden zijn leuk! Toegegeven, totdat de hond dacht: Kleine meisjes zijn leuk! En heel hard op mij af kwam gelopen, dat zag er soms toch wel eng uit.

Kern van het durven is in ieder geval dat je ziet wat er allemaal goed kan gaan en niet wat er allemaal mis kan gaan. Je ziet dat wat het je gaat opleveren, niet dat wat het allemaal eventueel zou kunnen kosten.

 

Duurzaam wagenpark

CO2 reduceren, wagenpark, duurzaam ondernemenEn dat is ook de truc als je aan de slag gaat met duurzaamheid in combinatie met het wagenpark en de mobiliteit.  Dat je boven tafel haalt waarom je het allemaal WEL zou moeten doen. Waarom het allemaal wel een goed idee is. Wat het je allemaal op gaat leveren. Wat het je allemaal gaat brengen. En bekijk dat breed, kijk naar:

  • het algemeen belang
  • het bedrijfsbelang
  • je eigen belang

En er geldt: hoe meer redenen hoe beter. Met meer redenen krijg je meer moed. En ik heb al een boel goede redenen gehoord:

  • omdat we hierdoor voorop blijven lopen ten opzichte van de concurrentie
  • omdat we hierdoor kosten kunnen besparen
  • omdat we hierdoor onze klanten beter kunnen bedienen
  • omdat we hierdoor mee kunnen blijven doen met aanbestedingen
  • omdat we zelf vinden dat duurzaamheid belangrijk is, we willen graag een positieve bijdrage leveren aan de wereld
  • omdat we het beter vinden als we de lucht niet vervuilen
  • omdat ik zelf de wereld beter wil achterlaten voor mijn kinderen
  • omdat ik bij een bedrijf wil werken dat het goed voor heeft met de wereld
  • omdat ik een uitdaging zie in deze nieuwe ontwikkelingen

Of in mijn geval: omdat ik een betere wereld wil creëren door het creëren van nulemissie wagenparken en mobiliteit.

 

Doorvragen

En als je dan een haakje heb gevonden: vraag dan door. Als je bekent bent met Kaizen, dan ken je de techniek van het vijf keer waarom vragen. Want 1) waarom kan je op deze manier je klant beter bedienen? Omdat ze duurzaamheid belangrijk vinden bijvoorbeeld. 2) Waarom vindt de klant duurzaamheid belangrijk? Omdat dit van hen verwacht wordt (ze zijn een groot publiek bedrijf) bijvoorbeeld. 3) Waarom wordt dit van hen verwacht? Omdat de publieke opinie steeds meer opschuift naar een positief imago voor duurzame bedrijven. 4) Waarom schuift de publieke opinie op? Omdat we steeds duidelijker de gevolgen zien van ons handelen (doden door slechte luchtkwaliteit bijvoorbeeld). 5) Waarom zien we steeds duidelijker de gevolgen? Omdat we met steeds meer mensen op deze aarde steeds minder ruimte, water en grondstoffen hebben. En daarmee ben je aan de kern van de zaak gekomen. En kan je dus ook in je keuzes voor je doelstelling en maatregelen daar rekening mee houden.

 

Doe jij dit wel eens, vijf keer doorvragen? Wat zijn je bevindingen?

 

“Transport is prachtig, duurzaam transport is krachtig!”

 

Deel het artikel via de onderstaande buttons!