Serie Auto & Alternatieve brandstof deel 2: de koerierscruiser

De serie ‘Auto & Alternatief’ gaat in op de mogelijkheden van milieuvriendelijke brandstoffen of andere alternatieven voor voertuigen. Denk aan bussen die op groengas rijden, vrachtwagens op biodiesel en auto’s op bio-ethanol.

Dit is deel 2 van de serie: de koerierscruiser.

shutterstock_334013246Waar denk jij aan bij een koerierscruiser? De Opel Combo, de Peugeot Bipper en de Fiat Doblò? Niet allemaal hetzelfde laadvermogen, maar duidelijk kleiner dan een Sprinter of een Master. Juist, een kleine bestelbus, je snapt waar we het over hebben. Zo niet, dan is deze informatie niet voor jou geschreven. Maar laat het je niet weerhouden door te lezen, wie weet brengt het je op ideeën…

Stel: je hebt een koeriersbedrijf en wilt kosten besparen. De voertuigen rijden zeker 30.000 kilometer in het jaar en komen praktisch gezien elke dag weer terug op de vestiging. Eén van de opties die jullie hebben, is het rijden op groengas. Hiermee vergroen je het wagenpark ook nog eens. En schrijf je in op aanbestedingen voor de overheid? Die heeft duurzaamheid hoog in het vaandel staan en wil dat je laat zien dat je maatschappelijk verantwoord onderneemt.

Groengas is net zoiets als groene stroom. Het is ook hernieuwbaar, milieuvriendelijk en brengt weinig CO2 uitstoot met zich mee. Het wordt ook “ergens” op het gasnet gezet en er “ergens anders” weer afgehaald. Er wordt ook gebruik gemaakt van certificaten om dit te regelen. Groengas is dus de duurzame variant van aardgas. Het bestaat ook voornamelijk uit methaan, wat de eigenlijke brandstof is.

Het rijden op methaan heeft op zichzelf al een aantal voordelen. Het verbrandt schoon (wat inhoudt dat de luchtkwaliteit goed blijft en je dus weinig hebt te vrezen van fijnstof deeltjes of stiktstofoxiden, de zg. NOx), het is een zuinige, dus goedkope, brandstof (het kost dus weinig energie om te produceren, de auto komt er ver mee en aan de pomp ben je de lachende derde) en de infrastructuur om het gas in heel Nederland te krijgen is er al. Maar, er moet nog wel gewerkt worden aan meer tankpunten, de investering in het voertuig ligt zeker op het niveau van een dieselvoertuig en het blijft een gas, dus het is wat lastiger mee te nemen op het voertuig.

Terug naar jullie situatie. Mochten jullie het rijden op groengas overwegen, dan zul je zien dat de voertuigen vaker moet tanken (zorg dat je gevestigd bent in de buurt van een tankstation) en je minder keus hebt qua voertuig. Maar voor de prijs hoef je het niet te laten. Een kilogram groengas is ongeveer 40 cent goedkoper, excl. BTW, dan een liter diesel aan de pomp (terwijl je er bijna net zo ver mee komt, prijspeil juni ‘12). Het voertuig zelf kan duurder uitvallen (de goedkoopste VW Caddy diesel is bijna € 4.000,- goedkoper dan de Caddy op groengas), maar ook net zo duur (een schone Caddy diesel met ongeveer hetzelfde vermogen als die op groen gas, kost maar € 100 minder).

En andere opties dan? Zoals een schone, zuinige diesel, een elektrisch wagentje of misschien iets op biodiesel? Afhankelijk van jullie situatie zijn er voors en tegens te noemen. Een schone, zuinige diesel blijft afhankelijk van een stijgende dieselprijs. Elektrische voertuigen vragen vaak een forsere investering, maar zijn goedkoop in gebruik. En biodiesel is niet ruim verkrijgbaar. Wel mogelijk dus, maar afhankelijk van jullie situatie.

 

Wil je naar aanleiding van dit artikel uw mening geven? Graag! Het kan in het veld hieronder.