Pagina 3 van 14

Tags

Waarom rijdt de directie niet allemaal elektrisch?

Ik schreef het eerder al: ‘goed voorbeeld doet goed volgen’. En als het ergens geldt, dan is het wel in het wagenpark en de mobiliteit. En als het voor iemand geldt, dan is het toch wel voor de directie. Zou je zeggen. Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar ik kom regelmatig tegen […]

Reactief of proactief: wat is het meest effectief bij CO2 verminderen?

Van 0 naar 100 in twee seconden en van 100 weer naar 0 in dezelfde tijd. Zo voelt het wel eens als ik aan het werk ben. Want het ene moment ben ik op een bijeenkomst waarbij iedereen verwacht dat we binnen vijf jaar een substantieel deel van ons wagenpark hebben vervangen voor waterstofvoertuigen, en […]

Pizzakoeriers verplicht op de elektrische scooter?

De gemeente Utrecht heeft succes met een subsidie voor elektrische scooters. De gemeente Amersfoort komt er binnenkort ook mee. Dit is vooral gericht op bezorgdiensten. Want van die categorie rijden er een heleboel scootertjes in de stad. Moeten pizzacoureurs, eh, sorry, pizzakoeriers niet gewoon verplicht worden elektrisch te rijden? Is het niet gewoon veel makkelijker, […]

Vijf redenen waarom mensen niet gewoon doen wat je zegt bij CO2 verminderen

Dat zou mooi zijn hè? Als iedereen gewoon precies doet wat je zegt. Stel je eens voor… Jongens, wat een feest zou dat zijn. Mensen zouden gewoon op de fiets naar het werk komen. Met het OV naar de Jaarbeurs reizen. Rustig en veilig rijden. Als je bezig bent met de CO2 prestatieladder bijvoorbeeld zou […]

Rijden we eind 2018 allemaal op waterstof?

Vorige maand schreef ik over alternatieve brandstoffen. Welke kies je nou als bedrijf zijnde? Wat kan ik nu al doen? Ik koos daarbij de praktische insteek: wat is er nu voor handen. Wat kan je nu bij de dealer krijgen en waarvan is de infrastructuur op orde. Natuurlijk kwamen daar ook reacties op. Gelukkig maar. […]

Heb je deze 12 nieuwsberichten over duurzaam ondernemen in 2017 wel gezien?

In de Werkgroep MVO en wagenpark post ik elke week één of meerdere opmerkelijke nieuwsberichten over groener, schoner en slimmer rijden. Ze gaan over CO2 uitstoot welke maatregelen partijen nemen om die te verminderen, alternatieve brandstoffen of elektrisch rijden. Zo scrollend door al die nieuwsberichten van het afgelopen jaar, kwamen er weer vrolijke herinneringen boven. […]

Duurzaam ondernemen en het wagenpark: welke alternatieve brandstoffen kies ik?

Steeds meer bedrijven spreken zich uit voor een volledig elektrisch personenauto (lease)wagenpark. En als je Elon Musk moet geloven, dan is elektrisch rijden de toekomst, de hele toekomst en is er niks anders in de toekomst. Om dat te onderstrepen presenteerden ze hun ‘semi’: een elektrische vrachtwagen. Aan de andere kant bouwde de Nederlandse firma […]

CO2 prestatieladder mobiliteitsambassadeur

Als je bezig bent met de CO2 prestatieladder en aangeland bent op niveau 5, dan gaat ook het onderdeel woon-werkverkeer om de hoek komen: oftewel de mobiliteit van je collega’s of medewerkers. En hier zit bij veel bedrijven een pijnpunt. Want zuinigere bestelbussen, daar kan je als wagenparkbeheerder nog wel zelf over beslissen. Niet elke […]

Wordt 2018 jouw jaar van de CO2 voetafdruk?

“Maar het is allemaal veel te ingewikkeld om het boven tafel te krijgen!”, zei Johan op een toon waarvan Erik wist dat die niet veel goeds kon gaan betekenen. “Van de administratie krijg ik maar de helft van de informatie, dan krijg ik nog een deel van de leasemaatschappij, dan heeft Financiën nog een stukje […]

Draagvlak creëren voor duurzaam ondernemen met de CO2 prestatieladder

De CO2 prestatieladder is er helder over: transparantie is noodzakelijk. Extern, maar ook intern. Wat houdt dat dan in? Dat medewerkers wordt verteld wat het beleid is en welke projecten er gunningsvoordeel hebben gekregen (eis 1.C.1. en 2.C.1.). De doelstelling is ook helder: dat medewerkers betrokken worden bij het ontwikkelen van het beleid en maatregelen […]

Pagina 3 van 14