Pagina 3 van 14

Tags

Privacy (AVG) en ritregistratie

“Meten is weten.” Als je in Delft hebt gestudeerd, zoals ik, dan is er geen discussie over deze stelling*. Als je probeert de CO2 uitstoot naar beneden te krijgen, dan moet je eerst weten wat die CO2 uitstoot eigenlijk is. En nu kan je natuurlijk met inschattingen werken, maar hoe preciezer je het wilt weten, […]

Lever maar weer in…

Hoe vaak zie jij het? Iemand die met een draaiende motor zijn administratie bijwerkt? Iemand die overlegt met een bekende, terwijl de motor nog loopt? Iemand die staat te tanken met draaiende motor? “Wat?!”, denk je misschien in dat laatste geval. Die eerste twee kom je wel eens tegen, maar die laatste toch niet zeker? […]

Wat is de overheid van plan?

In de afgelopen ruime week liet de Nederlandse overheid zich maar liefst twee keer horen als het gaat om groener, schoner en slimmer rijden. Stientje van Veldhoven maakte bekend dat er € 25 mln geïnvesteerd wordt in verduurzaming van de mobiliteitssector (oftewel CO2 verminderen – groener rijden) en nog eens € 23 mln in slimme […]

Wat werkt nou echt?

Als je de CO2 voetafdruk van het wagenpark en de mobiliteit wilt verminderen   De heilige graal. Zoek jij hem? Natuurlijk. Want als je die hebt, zijn al je problemen op het gebied van groener, schoner en slimmer rijden opgelost. Wat als je precies wist wat er nou echt werkt? Hoe makkelijk zou dat zijn?! […]

Waarom rijdt de directie niet allemaal elektrisch?

Ik schreef het eerder al: ‘goed voorbeeld doet goed volgen’. En als het ergens geldt, dan is het wel in het wagenpark en de mobiliteit. En als het voor iemand geldt, dan is het toch wel voor de directie. Zou je zeggen. Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar ik kom regelmatig tegen […]

Reactief of proactief: wat is het meest effectief bij CO2 verminderen?

Van 0 naar 100 in twee seconden en van 100 weer naar 0 in dezelfde tijd. Zo voelt het wel eens als ik aan het werk ben. Want het ene moment ben ik op een bijeenkomst waarbij iedereen verwacht dat we binnen vijf jaar een substantieel deel van ons wagenpark hebben vervangen voor waterstofvoertuigen, en […]

Pizzakoeriers verplicht op de elektrische scooter?

De gemeente Utrecht heeft succes met een subsidie voor elektrische scooters. De gemeente Amersfoort komt er binnenkort ook mee. Dit is vooral gericht op bezorgdiensten. Want van die categorie rijden er een heleboel scootertjes in de stad. Moeten pizzacoureurs, eh, sorry, pizzakoeriers niet gewoon verplicht worden elektrisch te rijden? Is het niet gewoon veel makkelijker, […]

Vijf redenen waarom mensen niet gewoon doen wat je zegt bij CO2 verminderen

Dat zou mooi zijn hè? Als iedereen gewoon precies doet wat je zegt. Stel je eens voor… Jongens, wat een feest zou dat zijn. Mensen zouden gewoon op de fiets naar het werk komen. Met het OV naar de Jaarbeurs reizen. Rustig en veilig rijden. Als je bezig bent met de CO2 prestatieladder bijvoorbeeld zou […]

Rijden we eind 2018 allemaal op waterstof?

Vorige maand schreef ik over alternatieve brandstoffen. Welke kies je nou als bedrijf zijnde? Wat kan ik nu al doen? Ik koos daarbij de praktische insteek: wat is er nu voor handen. Wat kan je nu bij de dealer krijgen en waarvan is de infrastructuur op orde. Natuurlijk kwamen daar ook reacties op. Gelukkig maar. […]

Heb je deze 12 nieuwsberichten over duurzaam ondernemen in 2017 wel gezien?

In de Werkgroep MVO en wagenpark post ik elke week één of meerdere opmerkelijke nieuwsberichten over groener, schoner en slimmer rijden. Ze gaan over CO2 uitstoot welke maatregelen partijen nemen om die te verminderen, alternatieve brandstoffen of elektrisch rijden. Zo scrollend door al die nieuwsberichten van het afgelopen jaar, kwamen er weer vrolijke herinneringen boven. […]

Pagina 3 van 14