Overal om je heen: andere bedrijven die ook met duurzaamheid bezig zijn
Heb je dat idee wel eens? Dat overal waar je kijkt allemaal bedrijven zijn die ook bezig zijn met duurzaamheid. En dat dit eigenlijk heel vervelend is? Want je ziet door de bomen het bos niet meer. Je kunt je niet meer onderscheiden. En als iedereen het doet, waarom zou je je er dan echt druk over maken, dan zal het wel niet zo spannend zijn.
Het leidt tot een soort apathie. Dat jullie met duurzaamheid bezig zijn staat op de website en jij, of iemand anders, bent er verantwoordelijk voor. Jullie zijn misschien al wel gecertificeerd. Maar jullie zijn nog niet zo ver dat dit ook intentioneel ingezet wordt. Dat de duurzaamheidsstrategie ingezet wordt om constant verschil te maken in en met de organisatie. Of dat de strategie gebruikt wordt om te sturen. Kortom: jullie bevinden je in het peloton van bedrijven dat verduurzaming wel op de agenda heeft gezet, maar er nog niet uit losbreekt.
Comfortabel
Misschien is het stiekem ook wel een heel prettige plek om te zijn, denk je niet? Het is een comfortabele plek. Je doet wat de rest ook doet en gaat lekker met de stroom mee. Maar een leven lang met de stroom mee gaan, leidt er doorgaans toe dat mensen aan het eind van hun leven spijt hebben van alle dingen die ze niet hebben geprobeerd. Ze zijn altijd gebleven waar ze zijn en hebben nooit de sprong durven wagen. En zo gaat het ook met bedrijven die in het peloton blijven hangen: ze komen wel aan de eindstreep, maar hebben nooit het gevoel van echt succes.
Er is hoop
Wij zijn hier om je te vertellen dat het kan. Dat je uit het peloton kan komen. Dat je uiteindelijk naar nulemissie wagenparken en mobiliteit kan.
En je hoeft helemaal niet meteen in één keer de allergroenste te zijn die er is, je hoeft niet meteen de Al Gore van jullie branche te zijn.
We gaan eerst eens van dat peloton naar de voorhoede. Dat is al een veel betere plek. Een plek om uiteindelijk richting de koplopers te gaan. Maar: niet in één keer, eerst rustig naar voren.
Hoe doe je dat dan?
Laten we eerst even kijken waar je staat. Dus neem gewoon even alles op van de huidige situatie. Zijn jullie gecertificeerd? Check. Is er een doel gesteld in die certificering? Check. Zijn er wat mensen in het bedrijf van op de hoogte en mee bezig? Check. Daarna kijk je naar alle vijf de onderdelen van het CO2 afslankprogramma en loop je onderstaande lijst af. Is het antwoord Ja? Dan kan je door naar de volgende vraag. Is het antwoord Nee? Verbindt er dan een actiepunt aan om de vraag met Ja te kunnen beantwoorden.
· Overtuiging
- Hebben jullie glashelder waarom het voor jullie belangrijk is om met duurzaamheid bezig te zijn?
- Weet iedereen in het bedrijf dit?
- Communiceren jullie dit extern?
· Doel
- Hebben jullie een visie voor de lange termijn?
- Hebben jullie een uitdagend doel voor de komende 3-5 jaar?
- Hebben jullie een praktische en pragmatisch doel voor het komende jaar dat in lijn is met de visie en het uitdagende doel?
· Tactieken
- Weten jullie wat de mogelijkheden zijn om het doel te behalen als het gaat om:
- Het wagenpark?
- De mobiliteit?
- Het beleid
- Het gedrag
- De keten?
- Hebben jullie bepaald welke tactieken jullie inzetten?
- Hebben jullie bepaald welke middelen en mensen hiervoor nodig zijn?
· Plan
- Weten jullie hoe jullie
- Zorgen dat iedereen zich committeert aan het doel en de tactieken?
- Degene belonen die op een positieve manier bijdragen aan het behalen van het doel?
- Degene helpen die het lastig vinden om op een positieve manier bij te dragen aan het behalen van het doel?
- Gaan monitoren?
- Dit lange termijn volhouden?
- Hebben jullie dit ergens vastliggen?
- Is er iemand die de voortgang borgt?
- Zijn jullie bezig het plan uit te voeren?
- Evalueren jullie het plan regelmatig?
- Verbeteren jullie het plan regelmatig?
En? Kon je op veel vragen Ja antwoorden? Dat is mooi! Twijfel je nog over dingen of wil je eens sparren? Plan dan een gesprek in. Dan kunnen we bepalen wat jullie kunnen doen om uit het peloton los te breken. Mail hiervoor naar: vandefliert@zero-e.nl.
Deel het artikel via de onderstaande buttons!