Oops, I did it again…
Wil je luisteren naar dit blog? Klik hier voor de MP3
Met veel plezier heb ik vier jaar lang in een Ford Focus gereden waar achteraf een groengassysteem is ingebouwd . Dat is mij zeer goed bevallen. Ik kan niet helemaal zeggen dat ik nooit problemen heb gehad, maar het is me niet tegen gevallen. Belangrijkste reden om voor een achteraf ingebouwd systeem te kiezen, was om te zien of dat soort systemen net zo goed presteren als een af-fabriek systeem. Dat heb ik kunnen ervaren. En leuke bijkomstigheid: heel veel mensen dachten dat ik een elektrische auto had. Het zal wel door de stickers komen. Alhoewel er toch ook duidelijk op staat: deze auto rijdt op groengas.
Sinds februari dit jaar is er een aanvulling gekomen in het wagenpark en rijd ik ook met een elektrische fiets. Er staat nu zo’n beetje 1.200 km op de teller, ongeveer 170 km per maand dus.
Een nieuwe
En nu ben ik toe aan een nieuwe auto. Tenminste, de leasetermijn loopt af en één van mijn redenen om te leasen is, dat ik op deze manier makkelijker kan overstappen naar een ander duurzaam model om dat eens uit te proberen. Belangrijk omdat ik goed wil blijven adviseren over de opties van groener, schoner en slimmer rijden. Zo gezegd, zo gedaan.
Ik moest dus gaan kiezen: wat werd de volgende auto? Ik wilde iets duurzaams, dat er sportief uitziet en niet al te groot is. Ik rijd vrijwel altijd alleen in de auto, dus groot hoeft hij niet te zijn. En er zit een klein jongetje in mij, figuurlijk gesproken!, vandaar dat sportieve uiterlijk. Duurzaam hoef ik, geloof ik, niet uit te leggen.
Het is geworden… De Seat Leon Style Connect 1.4 TGI. Oftewel, weer een groengasauto. Waarom? Laat me dat even toelichten.
Reden 1: Inzet
Lange afstanden doe ik met de auto. Anders pak ik wel die elektrische fiets. Dat houdt in dat ik tegenwoordig vaak als ik auto rijd, makkelijk 200 km op een dag rijd. Ik probeer ook zoveel mogelijk afspraken op één dag te plannen. En dat natuurlijk zo efficiënt mogelijk te doen. Ik heb uiteraard ook naar elektrische auto’s gekeken. Met deze afstanden en de laadtijd is het met een elektrische auto, afhankelijk van het budget dat je hebt (maar daarover later meer) meer puzzelen. Ik heb ondertussen de ervaring dat ik makkelijk overal wel ergens kan tanken. En het duurt nooit echt lang. Daarbij kan ik lekker in de auto gaan zitten terwijl de tank volstroomt. Ideaal vind ik. Er komen nog steeds tankstations bij. Ik rijd op zich niet zo heel veel kilometers (25.000 per jaar), maar als ik auto rijd, dan is het dus vaak wel veel op een dag.
Ik kan niet zeggen dat het me nog nooit gebeurd is dat ik een stukje op benzine moest rijden omdat ik te laat aankwam bij het tankstation. Ik kan wel zeggen dat het die paar keer mijn eigen schuld was omdat ik niet had opgelet. Ook wel een positief teken: ik heb dus niet het idee dat ik heel vaak moet tanken. Er past iets meer groengas in de nieuwe auto en hij is zuiniger, dus ik verwacht dat het straks helemaal makkelijk wordt.
Reden 2: Groener en schoner
Groengas is een brandstof die uit reststromen wordt gemaakt. Het is dus een brandstof uit afval. Daarbij zorgt het voor een vermindering van de CO2 uitstoot, want deze reststromen waren eerst bijvoorbeeld planten die CO2 hebben opgenomen. Er zijn zelfs vermeden methaanemissies (een 20 keer sterker broeikasgas dan CO2) als groengas gemaakt wordt uit mestvergisting. Daarnaast stoot je met een auto op groengas heel weinig NOx en fijnstof uit.
Ik geloof dat er een toekomst is voor groengas. Niet zozeer in de personenwagenbranche, alhoewel het voor de komende jaren juist voor die mensen die veel kilometers rijden, nog wel eens de beste optie kan zijn, maar vooral als het gaat om bestelbussen. En ook LNG (vloeibaar aardgas en hopelijk binnenkort ook meer LBG, vloeibaar biogas) voor het transport en de scheepvaart, dicht ik grote kansen toe. Een ontwikkeling die ik op deze manier kan ondersteunen, in ieder geval in de komende vier jaar. Daarna zijn de mogelijkheden al weer groter in aantal en maak ik de afweging opnieuw.
Reden 3: Budget
Pijnlijk, maar realistisch gezien heb ik ook nog rekening te houden met een budget. En qua aanschafprijs past deze auto daar wel in en elektrische auto’s met een passende actieradius helaas nog niet. Kijk, voor mij was benzine, diesel of hybride geen optie. Maar als je het daar tegen af zet, is groengas ook nog eens een hele goedkope optie. Eind augustus 2016 was groengas per kilogram ruim 10 cent goedkoper dan een liter diesel (ex. BTW) en ongeveer 40 cent goedkoper dan een liter benzine (ex. BTW). Op een kilogram groengas kom je in een auto ongeveer net zo ver als op een liter diesel. Ik heb in ieder geval in de afgelopen jaren ongeveer 1 kg/19 km verbruikt. Dan verbruik ik ook nog een litertje benzine op ruim 100 km omdat een achteraf ingebouwd systeem op benzine start. Allemaal heel beperkt dus.
Ik ben heel benieuwd hoe de Seat het zal doen qua verbruik, want die heeft ook nog eens een start-stop systeem. En men kon mij vertellen dat het start-stop systeem beter presteert in de groengasmodellen dan in de benzinemodellen. Dus dat is mooi meegenomen.
Ben jij toe aan een nieuwe leaseauto of koop je ze in voor de zaak? Waar kies jij voor?
“Transport is prachtig, duurzaam transport is krachtig!”
Deel het artikel via de onderstaande buttons!