Nu is het moment!

Een mooie zonnige middag in juni is natuurlijk een prima moment om te beginnen met groener, schoner en slimmer reizen. Maar wat voor jou een zonnige middag is, is voor een ander misschien een moment waarop er van alles fout gaat, een deadline moet worden gehaald of een belangrijke presentatie op de planning staat. Daarom is het een goed idee om het inzetten van nieuw beleid te koppelen aan een concrete verandering: bijvoorbeeld een verhuizing. Gaat het bedrijf binnenkort verhuizen, dan is dat hèt moment om na te denken over groener, schoner of slimmer reizen. Echt waar? Jazeker, hieronder vind je maar liefst vijftien redenen!

 

 

 

1: Omdat het enorm helpt om de vicieuze cirkel te doorbreken: mensen moeten hun gedrag al aanpassen, je kunt ze gelijk een zetje in de goede richting geven.

2: Omdat je met de keuze voor de locatie kunt sturen in de keuze van vervoersmiddel: hoe beter bereikbaar met het OV, hoe makkelijker het wordt om daar op over te stappen bijvoorbeeld.

3: Omdat je kunt sturen op een kleinere locatie met meer flexplekken, beleid in kunt zetten om meer thuis te werken en zo kosten op de huur kunt besparen.

4: Omdat je met de keuze voor de juiste locatie logistiek beter uit kunt zijn voor het bezorgen van onderdelen, bundeling kan de efficiëntie verhogen en daarmee de kosten verlagen.

5: Omdat je rekening kunt houden met de woonplaatsen van medewerkers en zo bijvoorbeeld de woon-werkvergoeding kunt verminderen.

6: Omdat je toch zult moeten nadenken over de locatie en dan beter een zo gefundeerd mogelijke keuze kunt maken.

7: Omdat bereikbaarheid niet doorslaggevend hoeft te zijn, maar wel kan helpen bij het kiezen tussen twee even goede opties.

8: Omdat je de klanten veel beter kan uitnodigen als het kantoor goed bereikbaar is.

9: Omdat een discussie over emotionele factoren veel lastiger is dan een keuze beargumenteren op logische redenen.

10: Omdat je niet over 4 jaar weer wilt moeten verhuizen en het gebruik van vervoersmiddelen aan het veranderen is: het gebruik, niet het bezit, wordt steeds belangrijker.

11: Omdat het voor medewerkers veel makkelijker wordt om te bedenken hoe het allemaal beter kan als ze niet meer gebonden zijn aan een specifieke locatie.

12: Met een verhuizing moet de nieuwe locatie goed gecommuniceerd worden aan klanten en leveranciers. Ook hèt moment om jullie nieuwe duurzaamheidsbeleid te communiceren.

13: IT systemen staan wellicht op de rol met de verhuizing niet mee te gaan naar het nieuwe pand. Door alvast na te denken over nieuwe manier van communiceren (zoals telefonisch vergaderen) kan een toekomstbestendige keuze worden gemaakt.

14: Het kan helpen weerstand in de organisatie tegen de verhuizing of juist tegen anders reizen zichtbaar en bespreekbaar te maken.

15: Iedereen gaat verhuizen, dus voor het management is dit net zo leuk, dan wel vervelend, als voor de werkvloer. Dat creëert een gelijk speelveld.

 

Kortom: laat die kans niet schieten. Denk je na over verhuizen, denk dan gelijk na over groener, schoner en slimmer reizen.

Zelf plannen om te verhuizen? Wat zijn voor jou de redenen hier aandacht aan te besteden? Geen plannen om te verhuizen? Wat is dan het ideale moment om het beleid te veranderen wat jou betreft? Reageer in het onderstaande veld. Andere reacties zijn natuurlijk ook welkom!

Deel het artikel via de onderstaande buttons!