Money, money, money
It’s so funny, in the rich man’s world. Maar als het geld niet met bakken tegelijk binnen komt, dan kan subsidie nog wel eens helpen. Ook wanneer een project risicovoller is dan normaal of wanneer een nieuwe techniek wordt uitgeprobeerd, ondersteunt de overheid hier vaak in. Maar wat je niet ziet, bestaat niet, dus hieronder subsidies en fiscale regelingen die je moet kennen voor een groener wagenpark en een groen project.
Via de links is meer informatie te krijgen.
Eigenlijk zijn dit drie regelingen, maar allemaal op dezelfde leest gestoeld: minder belasting afdragen bij een milieuvriendelijke investering. Dan gaat het bijvoorbeeld over aardgastankstations, aardgasauto’s, elektrische auto’s en hybride vaartuigen.
In lijn met de Euro VI subsidie voor vrachtwagens en bussen, is er ook een regeling voor bestelbussen. Het subsidiebedrag is € 1.250,- of € 3.000,-, afhankelijk van de uitstoot. Het voordeel van deze regeling is dat hij ook geldt voor bestelbussen met een CNG of LPG installatie (affabriek) en dat dit ook volgend jaar geldt. Heb je een volledig elektrisch voertuig, èn bent je gevestigd in een gemeente met veel luchtkwaliteitsproblemen, dan krijgt je nog eens € 2.000,- extra!
Schone voertuigen in Amsterdam
In navolging van de landelijke Euro VI regelingen hierboven, heeft Amsterdam een iets uitgebreidere regeling die ook geldt voor groengas (aardgas) en hybride voertuigen. Het is wel de bedoeling dat je veel in Amsterdam bent uiteraard, vijf keer per week minimaal.
Subsidies voor groengas voertuigen
Zowel de Stadsregio Arnhem-Nijmegen, het Stadsgewest Haaglanden, de gemeente Leeuwarden, de gemeente Sittard/Geleen, de provincie Drenthe, de provincie Overijssel als de provincie Limburg, stimuleren groengas voertuigen en eventueel elektrische voertuigen. Het bedrag per voertuig ligt zo rond de € 2.000,-.
De provincie Gelderland heeft recentelijk een subsidie geopend voor groengas voertuigen (auto’s, bestelbussen, vrachtwagens, en zowel voor bedrijven als voor particulieren). De hoogte is afhankelijk van de grootte van het voertuig;
€ 2.000,- / € 6.000 / € 15.000,-.
Innovatievoucher elektrische mobiliteit
Ik schreef al eerder dat deze innovatievoucher kansen biedt voor het MKB. De voucher is bedoeld voor MKB bedrijven die iets willen laten onderzoeken op het gebied van elektrische voertuigen, vaartuigen en oplaadpunten. Aanvragen is simpel, en het project wordt voor je uitgevoerd door een erkende kennisinstelling (bijvoorbeeld de TU Delft of TNO).
Stimulering duurzame initiatieven in de Rotterdamse haven
Ben je gevestigd in de Rotterdamse haven of vervoer je vanuit de Rotterdamse haven? Dan is er geld beschikbaar voor jouw duurzame initiatief. De volgende tender gaat open op 1 april 2014. Het is met dit soort subsidies zaak het projectplan goed voor te bereiden, dus wacht niet te lang met het vormen van een consortium!
Wel eens gehoord van “Het Zevende Kaderprogramma”? Dat is het integrale subsidieprogramma van de Europese Unie dat tot en met dit jaar voor vele miljoenen aan innovatieve projecten en pilots heeft bijgedragen. Het vervolg hierop is Horizon 2020. Alhoewel Europese projecten niet voor iedereen zijn weggelegd, is er in de komende jaren bijna 32 miljard euro voor onder andere de ontwikkeling van duurzaam transport. De moeite waard dus om na te gaan denken over de mogelijkheden.
Algemeen
Voor het zoeken naar een subsidie met een specifiek onderwerp is de website Antwoord voor Bedrijven heel erg handig. Hierop staan alle officiële regelingen van overheden vermeldt en kan gezocht worden op bijvoorbeeld onderwerp, type regeling en uitvoerder.
Kortom, er zijn veel regelingen beschikbaar. De ene makkelijk (voor een Euro VI subsidie is het een kwestie van een formulier invullen en de juiste stukken opsturen), de ander vraagt een echte voorbereidingstijd (een Europees project kan zomaar een aantal maanden kosten om in elkaar te zetten). Schroom niet om mij te vragen hoe het moet!
Heb je wel eens subsidie aangevraagd? Ik ben heel benieuwd naar jouw ervaringen, laat ze hieronder even achter!