Maak het niet moeilijker dan het is
Moet je nou elektrisch gaan rijden, of toch nog weer voor een diesel kiezen want die is toch lekker zuinig? Heeft groengas de grootste potentie of gaan we toch allemaal op waterstof rijden? Waarom doet de overheid daar eigenlijk geen uitspraak over?
Terechte vragen. Maar laat ik het heel makkelijk voor je maken. Als je nu toe bent aan de aanschaf (of lease) van een nieuw voertuig en je wilt echt wat bereiken als het gaat om CO2 reductie dan kan je niet om alternatieve brandstoffen heen. Niks gewoon blijven rijden in een diesel of een plug-in hybride auto (benzine/stroom). Op dit moment kies je gewoon voor een volledig elektrische auto op groene stroom als je niet al te veel kilometers maakt.
Maak je wel behoorlijk wat kilometers (vanaf zo’n beetje 25.000 per jaar) of rijd je in een bestelbus? Dan kies je voor groengas. Vervoer je spullen in je vrachtwagen binnen Nederland? Dan kies je voor LNG. Het hoeft allemaal niet moeilijk te zijn.
Natuurlijk als je veel machines inzet (trekkers, shovels, combines) dan wordt het een stuk lastiger en heb je nog niet heel veel meer keuze dan hybride of start-stop systemen. Maar ik merk vaak dat door de keuzes die er zijn en doordat er voor sommige voertuigen nog niet zulke goede keuzes zijn, mensen maar gewoon bij het oude blijven. En dat is in ieder geval geen goed idee. Omdat nou toevallig je extra grote bestelbus er niet is in een groengas uitvoering, hoeft niet te betekenen dat je voor je kleine bestelbussen ook maar diesel blijft rijden. Omdat je nou toevallig ook een deel van je werk in Duitsland en Spanje hebt zitten, kan je gewoon LNG vrachtwagens aanschaffen voor je binnenlandse distributiewerk.
Besef je wel dat er ongeveer 1.500 mensen per jaar dood gaan aan de gevolgen van fijnstof bijvoorbeeld. En dat terwijl je met elektrisch rijden, groengas en LNG zo goed als geen uitstoot van fijnstof meer hebt aan de uitlaat. Dat is dus altijd de betere keuze.
Als je het wilt kwantificeren, kan je uitgaan van de volgende cijfers*.
Elektrisch rijden
CO2 uitstoot: 107g/km (grijze stroom), geen uitstoot bij wind/water/zonnestroom.
Luchtkwaliteit: NOx = 0,007 g/km PM10= 0,00006 g/km (grijze stroom), geen uitstoot bij wind/water/zonnestroom
Kosten: € 0,03-0,05/km (auto)
Groengas
CO2 uitstoot: 75g/km
Luchtkwaliteit: NOx = 25% minder dan diesel Euro VI (dus 0,06 g/km), PM10= nihil.
Kosten: € 0,87/kg – 0,90/kg (ex. BTW), € 0,04-0,05/km (auto), € 0,06-0,07/km (bestelbus).
LNG
CO2 uitstoot: 15% minder dan diesel.
Luchtkwaliteit: NOx = 25% minder dan diesel Euro VI (dus 0,10 g/km), PM10= nihil.
Kosten: € 0,82/kg (ex. BTW), € 0,27/km.
Kortom: welk excuus heb jij nog om diesel te rijden?
“Transport is prachtig, duurzaam transport is krachtig!”
Deel het artikel via de onderstaande buttons!
*) De websites van de volgende partijen zijn hier onder andere voor geraadpleegd: CO2 emissiefactoren, ANWB, Eneco, Fastned, Pitpoint, OrangeGas.