Klein maar fijn – Fleetexpo 2013

Daar zat ik dan, in de trein om naar de Fleetexpo in de RAI te gaan. Nog afgezien van dat het veel handiger is om met de trein naar een beurs te gaan (je hebt op de terugweg tijd om de kaartjes te sorteren en een artikel te schrijven om maar eens wat te noemen…), was het ook lekker goedkoop. Bij het aanmelden voor de beurs kon je voor € 7,50 een treinkaartje kopen, onafhankelijk vanaf welk station je vertrok. Nota bene: alleen al parkeren kost € 16,- bij de RAI en dan heb je de brandstof nog niet betaald. Kortom, ik bespaarde zo’n € 20,-.
Vanaf Amersfoort is het één keer overstappen: op Weesp op Duivendrecht. Ja, echt van die treurige, winderige stations zoals we ze in Nederland kennen, maar met drie kwartier ben je dan wel waar je zijn moet.

 

Hal 10

De Fleetexpo maakt gebruik van hal 10, dus je hoeft geen grote opzet te verwachten. Belangrijk voor mij: wat is er allemaal op vlootmanagement gebied beschikbaar tegenwoordig? En wat zijn de innovaties? Door zijn compacte opzet, heb je daar op deze beurs snel een beeld bij.

 

Young Potential

TripmanagerWie zijn best had gedaan om de Young Potential aan te spreken, was Tripmanager. Nu eens geen mobiliteitskaart waarmee je alles kunt regelen, maar gewoon uitgaan van het feit dat deze doelgroep toch wel zakelijk met de trein reist en toch af en toe een, zakelijke, auto wil. Over de hele wereld, zelfs in Duitsland!, rijdt de jongere generatie niet meer zoveel auto als eerdere generaties dat deden op die leeftijd.
Tripmanager springt daar op in door zakelijk makkelijk een auto te kunnen huren: de auto wordt afgeleverd op het zakelijke adres en daar ook weer opgehaald. Huren gaat per dagdeel. Heeft de medewerker een auto privé nodig, dan gaat daar direct de factuur van de huur heen (afhankelijk dus van het gehuurde dagdeel). En als goed Amsterdams bedrijf, hebben ze ook elektrische auto’s in de vloot.

 

Innovatie

Bij Travelcard hadden ze natuurlijk wel een kaart, en heel modern, één waarmee je ook kunt parkeren, wassen en met het OV kunt reizen. Natuurlijk kan elektrisch laden, het nieuwe tanken zullen we maar zeggen, zonder probleem met deze kaart.
Er is de laatste tijd nogal veel gedoe over de fabrieksopgave ten aanzien van het verbruik van auto’s. Travelcard speelt hier op in met een website die, op basis van door hen verzamelde gegevens, inzichtelijk maakt wat het werkelijke verbruik is van auto’s: www.werkelijkeverbruik.nl.
Toch jammer als je moet constateren dat je zuinige Alfa Romeo Mito benzine toch anderhalf keer meer verbruikt dan gedacht…

Auto’s

Ja, er stonden ook auto’s op de beurs, leuk voor mij natuurlijk. Het was een beetje een allegaartje. Maar ik wilde toch vooral de Porsche op groengas zien. OK, niet de mooiste Porsche die rond rijdt, maar toch leuk om mee het circuit op te gaan.
Verder had Lexus natuurlijk wat hybride auto’s uitgestald.

Porsche_groengas Lexus

 

 

 

 

 

 

 

 

Fiat kwam met groengas en er was welgeteld één stand met elektrische scooters.

Fiat_groengas Kymco_elektrische-scooter

 

 

 

 

 

 

 

 

Ik vond de eigenlijk de Mitsubishi Outlander als plug-in hybride wel de meest opvallende verschijning. Bij off-road rijden (en nu maar hopen dat mensen die zo’n auto rijden ook off-road rijden…) kan het handig zijn als je heel precies je vermogensafgifte kunt regelen. Plug-in hybrides zijn in ieder geval al haast gewoon geworden…

Mitsubishi-Outlander

 

 

 

 

 

 

 

 

Maak het leven makkelijk

Verder waren er natuurlijk leveranciers van producten die het leven van de wagenparkbeheerder makkelijker kunnen maken: wassystemen voor eigen terrein, vlootbeheer, automatische registratie voor pompstations op eigen terrein, systemen die onderhoudskosten inzichtelijk maken en, last but not least, voertuiginformatie en –documentatiesystemen.

Wassysteem Vlootbeheer Registratie-tanken Voertuig-informatie-systeem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tesla Model S

Om mee af te sluiten: ik bezocht ook nog het Elektrisch Vervoer Centrum uit Rotterdam. Bij hen kan je vanaf november proefrijden met de Tesla Model S, maar mocht je niet kunnen wachten dan hebben ze uiteraard allemaal andere elektrische modellen staan.

Elektrisch-Vervoer-Centrum-Rotterdam

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Conclusie

Bezoek ik de beurs de volgende keer weer? Eigenlijk zou het wel moeten om te zien hoe deze branche zich ontwikkelt. Ik hoop dan wel op veel innovatieve ontwikkelingen, want het is nog niet zo dat de wagenparkbeheerder wordt aangezet om mobiliteitsmanager te worden.

Bezocht jij de Fleetexpo ook? Laat hieronder weten wat je er van vond, ik ben erg benieuwd.
Heb je nog een tip voor een andere beurs die ik zou moeten bezoeken? Ik hoor het graag!

Maak ook gebruik van de mogelijkheid om het bericht door te sturen onder het commentaarveld.