Je bevindt je in de achterhoede, wat nu?
Hoe hard je er ook aan trekt binnen je organisatie om te verduurzamen, het kan zijn dat je niet vooruit lijkt te komen. Het kan maar zo zijn dat jullie je in de achterhoede bevinden als het gaat om duurzaamheid. Heb je het daar wel eens met iemand over? Geen idee of dat zo is? Dit artikel legt de verschillende stadia van een duurzaam bedrijf haarfijn uit.
Even voor de duidelijkheid: Bedrijven in de achterhoede zijn het nog aan het uitzoeken. Klanten vragen af en toe om duurzaamheid, maar het is toch vooral voldoen aan wetgeving. Elke keer opnieuw moet je nadenken over: wat doen we eigenlijk om CO2 te reduceren? En hoor eens: natuurlijk start je daar. Er moet een goede reden zijn om hier mee aan de slag te gaan. Maar als je dus niet actief aan de slag gaat met het vinden van een goede reden, blijf je in de achterhoede hangen.
Hoe kom je verder?
Laten we wel zijn: je bent niet ineens van een bedrijf in de achterhoede de rentmeester die het allemaal op orde heeft en waarvoor nulemissie zo normaal is als dag en nacht. Maar gelukkig is daarvoor het CO2 afslankprogramma® voor het wagenpark en de mobiliteit ontwikkelt.
Als je nadenkt over de verschillende onderdelen, kan je steeds een stukje verder komen. In dit artikel lees je van de verschillende onderdelen, hoe je verder kunt komen.
Overtuiging
Het begint altijd allemaal bij de overtuiging: waarom doen we dit? En bij bedrijven in de achterhoede is deze overtuiging vaak extrinsiek gemotiveerd. Bijvoorbeeld dat er gezegd wordt: we moeten in ieder geval voldoen aan wetgeving. Maar de grap is: natuurlijk moet je voldoen aan wetgeving, dat is nooit ter discussie en bedrijven die verder zijn, die horen we dat ook niet zeggen. Dit is namelijk niet iets wat je vooruit helpt. Dit is het absolute minimum. Je moet dus andere redenen verzinnen om hiermee bezig te zijn.
Doel
In lijn met die overtuiging, ontwikkel je een doel. Eerder was je doel: we moeten het vinkje halen voor de wet. Maar nu ga je een stapje verder: je gaat eens kijken naar welke certificering er bij je bedrijf past die je kunt inzetten om verder te verduurzamen. In het eerste deel van het boek over het CO2 afslankprogramma® staan voorbeelden van relevante certificeringen. Het eerste deel kan je hier downloaden.
Tactieken
Als jullie leaseauto’s hebben, dan zitten er vast ook wel een paar elektrische tussen. En waarschijnlijk heb je ook iets geregeld als een fietsplan. Maar hangt dit allemaal integraal met elkaar samen? Is er over alle vijf de bedrijfsonderdelen die het betreft goed nagedacht? Het gaat er namelijk om dat je:
1. Voor het wagenpark een strategie hebt op naar nulemissie te komen, maar eerst een verzint hoe je de uitstoot ervan naar beneden brengt,
2. Voor de mobiliteit nadenkt over hoe je die goed inricht, en ja, daar hoort thuiswerken ook bij, niet reizen is immers de meest duurzame manier van reizen,
3. Je beleid zo inricht dat het op lange termijn bijdraagt aan je overtuiging en doel, maar eerst eens zodat het makkelijker wordt om een duurzame keuze te maken
4. Het gedrag van mensen zo stimuleert dat ze die duurzame keuzes kunnen maken en
5. In de keten kijkt hoe je het zo organiseert dat je ook daar stappen vooruit maakt.
Plan
Doordat je over deze dingen na hebt gedacht, kan je een goed plan maken. Waarbij je aandacht schenkt aan zaken als: hoe zorg je dat mensen zich committeren aan dit plan? Hoe beloon je goed gedrag en hoe kunnen collega’s elkaar ondersteunen? Hoe ga je monitoren? En wat doe je als je ziet dat dingen uit de pas lopen. Hier zit een hele theorie achter, die we je graag eens persoonlijk uitleggen, maar hier kan je er alvast wat over lezen.
Implementeren
En dan is het zo ver! Dan kan je echt aan de slag en dus stappen zetten om vanuit de achterhoede in het peloton te komen. Stel je eens voor dat je
niet meer elke keer dat achterhoede gevecht aan het voeren bent, maar je de certificering binnen haalt je en een duidelijke doelstelling hebt.
Dat maakt het leven toch een stuk makkelijker.
Goed. Wat ga je dan nu doen? Je kunt aan de slag met de bovenstaande punten. Maar, bevinden jullie je in dit stadium en wil je weten of jullie toe zijn aan het volgende stadium: plan dan een gesprek in. Dan kunnen we bepalen of dit voor jullie de juiste stap is Mail naar: vandefliert@zero-e.nl.
Deel het artikel via de onderstaande buttons!