HOERA – wat een lol op een elektrische motorfiets

Dit is ‘m dus: de Zero S.
LinkedIn is een mooi platform. Je kunt er je netwerk uitbreiden, interessante dingen delen en ook nog eens een elektrische motorfiets aangeboden krijgen! Ik reageerde op een post van Arjan Overbeeke met de opmerking: “Misschien wordt mijn volgende leaseauto wel een elektrische motorfiets.” Ik rijd al bijna 20 jaar motor en alhoewel ik het de laatste tijd steeds minder doe (want ja, hoe groen en schoon is motorrijden nou helemaal…), blijft het kriebelen. Ik wist al zeker: mijn volgende motorfiets wordt een elektrische motorfiets. Nu. Frits Maeyer las mijn post en bood mij zomaar een elektrische motorfiets aan om te proberen! Veel gekker moet het niet worden, dacht ik. Daar kon ik natuurlijk geen nee tegen zeggen! Helemaal niet omdat Gerdy Heek mij net had uitgenodigd voor een tourritje en ik (iemand die niet zo van de tourritjes is) had geantwoord met: “Ik ga mee als er een elektrische motorfiets geregeld kan worden.” Het moest blijkbaar zo zijn. Frits is eigenaar van uwvoertuig.nl en uwzero.nl en dus officieel dealer van Zero motorcycles in Nederland. En zo vrijgevig om de Zero een weekend lang uit te lenen. Waarvoor nogmaals heel erg veel dank natuurlijk.

En dit is Frits, let op de foto van de Zero op de achtergrond, prominent achter de toonbank.
Lol verwachtte ik wel te hebben op die motorfiets. Hé, het is een motorfiets, dus dat is sowieso goed. En van elektrische voertuigen is natuurlijk bekend dat je lekker veel koppel direct en onmiddellijk tot je beschikking hebt, dus dat moest wel goed zitten, dacht ik. Heel spannend had ik het niet verwacht, immers mijn eigen motor (een Suzuki GSX-R 600) wil ook wel van zijn plaats. En daar moet ik nog mee schakelen. Ja, zo’n Zero is gewoon een automaat, alleen maar gas geven en remmen. En hoe zou het zitten met de actieradius? Wij rijden meestal niet hele lange ritjes, maar ik ging nu een tourrit doen, zou dat wel gaan?
Frits wist me van te voren al gerust te stellen. Dat moest wel goedkomen en het opladen ging gewoon via het stopcontact en kon tussendoor dus ook nog wel. Zijn zaak is zo’n echt gezellige motorzaakje: niet heel groot, maar een mooi divers aanbod aan motorfietsen en natuurlijk een werkplaats. Een greep uit wat hij heeft staan: een BSA uit 1970, maar ook een Ducati 999, wat Harley’s, maar ook een Aprilia Tour Shiver. Kortom: van alles wat, maar zeker voldoende voor de liefhebber. Het ging er allemaal super relaxt aan toe en toen was het moment daar om op te stappen. Nog even wat instructies, maar ja, het blijft een motorfiets, dus dat was allemaal vrij overzichtelijk. De kabel ken je wel van je computerscherm of printer, dus ook allemaal niet ingewikkeld. Kortom: rijden met die hap!
En wat een feest was dat!! Fantastisch. Wat een koppel, wat gaat dat hard van zijn plek, wat kan je gooien en smijten met zo’n ding. Kortom: wat een genot. Ok, één dingetje misschien: op de snelweg kan ik op mijn eigen motor achter het schermpje wegkruipen. Op zo’n naked zit je vol in de wind. En als je motor dan ook nog eens heel hard vooruit wil, is het een kwestie van heel goed vasthouden :). Maar goed, hard vooruit is leuk, maar dat hij zo lekker in de bocht ligt en zo lekker van links naar rechts wil, is nog veel leuker. Kortom: ik miste mijn eigen supersport niet.
Wil best lekker van zijn plaats.

Helemaal klaar om weer verder te rijden
Had ik last van range-anxiety? Ja en nee. Toen we wegreden was de Zero volledig opgeladen en konden we dus zeker 150 kilometer rijden. Moest ruim voldoende zijn. Dus de hele rit naar huis (lekker binnendoor, hier en daar nog wat motorvrienden bezoekend) geen moment gedacht dat ik zonder stroom kwam te staan – en dat was ook niet zo. Maar ik wist wel dat ik de volgende dag een stuk meer kilometer zou maken. En toen ik hem de volgende dag van de stekker afhaalde, en hij weer helemaal opgeladen was, was de actieradius geen 150 kilometer maar ongeveer 90… De berekening van de actieradius maakt natuurlijk gebruik van hoe hard je in de afgelopen tijd gereden hebt… Nee, we hadden het niet per se rustig aan gedaan. Nou ja, dan maar in een wat rustiger tempo naar de tourrit toe. En toen begon het mooie van een elektrische motorfiets (maar met een elektrische auto heb je dit ook): ik kwam met meer actieradius aan, dan ik ging. We hebben de toertocht gemaakt en tot de laatste 10% van de rit bleef de actieradius maar oplopen, cq. gelijk. Pas op het laatst werd het ietsje minder. Op een gegeven moment had ik nog 50% van de accu en kon ik nog 120 kilometer. Kortom: rustig toeren en je hebt meer dan genoeg actieradius tot je beschikking. Zet je het ‘gas’ erop, dan ben je wat eerder aan een lader toe. Overigens is er ook een uitvoering met een nog grotere batterij en kan je ook nog een snelladeroptie kiezen, dus echt een probleem is het niet.
Zeromotorcycles.com/nl vertelt je alles dat je wilt weten over deze Californische motorfiets (in het Nederlands overigens!). Hij is er in meerdere uitvoeringen, dus ook als je wat meer off-road wilt of crossen, heb je keuze. Met 110 Nm, 60 pk en een gewicht van 185 kilogram is de S echt een motor waar je een hoop plezier aan kunt beleven. Het zwaartepunt ligt laag, dus het voelt als een lichte motor die toch enorm stabiel op de weg ligt. De SR heeft 69 pk en 146 Nm. Dat is dus gewoon nog leuker.
En ze hebben ook nog een mooi overzichtje van de subsidies die er landelijk zijn, altijd handig. Want ja, ook een elektrische motorfiets krijgt behoorlijk wat financieel voordeel.
Wordt mijn volgende leaseauto een elektrische motorfiets? Ik heb al eens een tijdje woon-werk gereden op de motor. En hoe heerlijk deze ook rijdt, ik denk niet dat ik weer in weer en wind, tussen de files door elke dag op de motor wil zitten. Deze motor nodigt uit om te genieten en dat wil ik er zoveel mogelijk mee doen. Mijn volgende motor wordt dus zeker elektrische en hij is er vermoedelijk veel eerder dan ik eerder had verwacht…
Ik ben dolenthousiast zoals je merkt. Wat denk jij, is dit de toekomst van motorrijden?
“Transport is prachtig, duurzaam transport is krachtig!”
Deel het artikel via de onderstaande buttons!