Hoe overtuig je de ‘ik verander nooit’-reiziger ?

Hoe overtuig je de ‘ik verander nooit’-reiziger ?

29 september vindt het Mobility & Stations evenement plaats. Een jaarlijks congres waar de hele mobiliteitssector bijeenkomt om ideeën, kennis en ervaringen uit te wisselen en concrete oplossingen te creëren voor de toekomst van mobiliteit en stations- en gebiedsontwikkeling?

En waar ik een presentatie houd over: “Hoe overtuig je de ‘ik verander nooit’ reiziger?”.

 

Want die ‘Ik verander nooit’ reiziger bestaat. Mensen die elke dag hetzelfde ritje maken in dezelfde auto en daarvoor in dezelfde file gaan staan. En het kan verdraaid lastig zijn om deze mensen te bereiken en te overtuigen.

 

Allereerst moet je namelijk weten waar ze aanwezig zijn. Je zou denken dat dit simpel is als je als collega’s met elkaar werkt. Maar is het koffiezetapparaat nou de plek om iemands mobiliteitsgewoonten ter discussie te stellen? Voor een poster zou het kunnen. Maar om nou iemand op te wachten… Waarschijnlijk wil je dan gewoon een gezellig praatje houden, of heb je iemand nog nodig voor een project. Het intranet is natuurlijk een aangewezen plaats. Maar ook niet iedereen leest dat (even goed). Je moet dus een veelheid aan opties hebben om mensen te bereiken en niet maar op één plek communiceren.

 

Je moet ook weten waar ze mee bezig zijn. En ook al zal je ze wel hebben horen klagen over de brandstofprijzen, als ze niet zijn gaan fietsen, zijn ze toch niet zo heel bereid om te veranderen. Ok, of wonen ze gewoon te ver weg. Maar dan zijn er andere oplossingen om brandstofkosten te besparen. Maar misschien zijn ze wel bezig met kilo’s verliezen. En kan je ze eens vertellen dat fietsen naar het werk een heel makkelijke manier is om elke dag te bewegen. Of dat je zelfs in het ov significant meer stappen maakt dan als je met de auto reist.

 

En je moet natuurlijk weten waar ze gevoelig voor zijn. Want als je weet waar je ze kan bereiken en je weet waar ze mee bezig zijn, dan kan je ze overtuigen door iets te geven, benoemen of regelen waar ze gevoelig voor zijn. En in het woord gevoelig zit gevoel. Je moet echt alle emoties uit de kast trekken. Frustraties, status, angsten, liefde, ongemak, alles kan je inzetten om die ‘ik verander nooit’-reiziger te overtuigen.

 

Wil meer horen van hoe jij dit nu allemaal uitwerkt en toepast? Dan kan je 29 september naar het Mobility & Stations event komen met 20% korting als je van deze link gebruik maakt. Laat me weten als je komt!

 

“Transport is prachtig, duurzaam transport is krachtig!”