Hoe krijg ik mijn mensen zo ver?
Stel je even de volgende situatie voor. Binnen het MT is besloten dat er groengas voertuigen moeten worden aangeschaft. Dit helpt meer punten te krijgen bij aanbestedingen en kan kostenneutraal worden uitgevoerd. De eerste bestelbussen die op de lijst staan om te worden vervangen, worden allemaal vervangen door een groengas variant.
Na een week of twee begint het gemor onder de gebruikers. De nieuwe bussen trekken niet op, missen vermogen en er moet zo vaak worden getankt! Onder elkaar zijn de medewerkers er het over eens: “Het MT wist weer eens niet hoe het er in het echte leven aan toe gaat.”
Het bovenstaande is een simpel voorbeeld, maar het gebeurd vaak: er wordt een oplossing voor een probleem gezocht dat niet iedereen als probleem ervaart. Degene die het probleem oplost, krijgt er in zijn of haar ogen alleen maar nieuwe problemen bij. Toch zijn er bedrijven die al jaren succesvol met groengas bestelbussen rijden. Die wel draagvlak hebben onder hun medewerkers. Daarom tien tips om het draagvlak te vergroten.
Informeer over het waarom.
Laat je mensen weten waarom je iets doet. Als zij jarenlang te horen hebben gekregen dat door moeten werken en geen kop koffie mogen drinken als ze staan te tanken en dan ineens twee keer zo lang bezig zijn met tanken en ook nog moeten omrijden, dan moet daar wel een heel goede reden voor zijn. Informeer over die reden.
Laat mensen zelf met oplossingen komen.
De beste oplossing is nog altijd de oplossing die mensen zelf hebben bedacht. Dit filmpje maakt dat heel erg mooi duidelijk. Dit kan in een workshop, of via een ideeënbus. Maar ook gewoon door met mensen de dialoog aan te gaan. Waarmee we op het volgende punt komen.
Ga één op één gesprekken aan en ontdek de pijn.
En doe dit regelmatig. Niet alleen bij de start van het project is het belangrijk om te zien hoe mensen er tegenover staan, juist gedurende het project kom je nieuwe dingen van ze te weten. Wellicht lukt het niet om iedereen persoonlijk te spreken, maar al in een gesprek bij een kop koffie kom je veel te weten.
Houd mensen betrokken bij de resultaten.
Je hebt een bepaalde doelstelling. Die heb je gecommuniceerd bij het informeren over het waarom. Koppel terug over de voortgang op die doelstelling. Zo maak je mensen onderdeel van het succes.
Geef mensen de mogelijkheid om bij te sturen.
Als mensen gedurende het project oplossingen aandragen voor hoe het beter kan, maak daar dan gebruik van. Geef ze de mogelijkheid om het anders aan te pakken.
Maak het makkelijk voor mensen om klachten kwijt te kunnen.
Nederlanders klagen. Dat is bekend. Dat is ook helemaal niet erg. Het is onze manier om de problemen te benoemen. Als problemen benoemd worden, kunnen ze worden opgelost. Laat mensen dus lekker klagen, zodat je hoort waar de problemen liggen. En doe er vervolgens wat mee.
Los de problemen op.
Voor zover dat binnen de mogelijkheden ligt uiteraard. De groengas bestelbus kan niet terug naar de dealer, maar bijvoorbeeld wel ingezet worden in een ander gebied.
Meet de temperatuur.
Niet iedereen zal uit zichzelf de problemen benoemen en met oplossingen komen. Blijf proactief onderzoek doen naar wat er bij de mensen leeft en waar de pijnpunten zitten.
Breng berusting, geef aan wat er wel belangrijk is.
Soms is het allemaal niet makkelijk en is het in sommige opzichten geen verbetering. Nou ja, het leven gaat niet altijd over rozen. Maak mensen hier bewust van en koppel terug over de doelstelling. Die moet dichterbij komen.
Maak gebruik van de ambassadeurs.
Er zijn altijd mensen die ergens wel de voordelen van in zien, de positieve kant kunnen belichten, er makkelijk mee om kunnen gaan. Zet hen in om van het project een succes te maken.
Er zijn voldoende mogelijkheden om draagvlak te creëren, maak er gebruik van!
Dit is natuurlijk niet het enige dat er kan. Dus ik ben benieuwd: hoe motiveer jij de collega’s, teamleden, leveranciers of medewerkers?
En welke mooie voorbeelden heb je van de tien die er al genoemd zijn?
Deel het artikel via de onderstaande buttons!