Het jaar van waterstof?

Overweldigend. Meer dan de helft van de mensen antwoordde “Waterstof” op de vraag: Waar zet jij op in, in 2019? En dat biedt hoop voor de toekomst! Er zijn zoveel bedrijven die echt wat willen op het gebied van groener, schoner en slimmer rijden. En nu batterij-elektrisch normaal begint te worden, pakt men door naar waterstof. Gelukkig houdt het niet in dat er weer teruggegrepen wordt naar benzine en diesel. Droom jij ook van een groen wagenpark? Van collega’s die slim reizen? Van schone luchten? Bij Zero-e willen we er voor zorgen dat we nog lang kunnen blijven genieten van auto’s, vrachtwagens, bussen en motorfietsen. Maar dan zonder al die nadelige gevolgen zoals vieze lucht waar je ziek van wordt en dood aan gaat, files en het steeds schaarser en dus duurder worden van olie.

 

Dat is natuurlijk niet per se makkelijk. Ik kan me voorstellen dat je al heel lang probeert wat te bereiken, maar dat het niet (makkelijk) gaat. Dat het nog steeds lastig blijkt te zijn je collega’s warm te krijgen voor het onderwerp. Dat het moeilijk is om handen en voeten te geven aan hoe ook zij concreet groener, schoner en slimmer rijden. Heb je in 2018 bereikt wat je had willen bereiken? Is de CO2 uitstoot voldoende gedaald? Of heb je vooral moeten constateren dat het weer beter gaat met de economie (gelukkig!), maar dat dit ook inhoudt dat er weer makkelijker een dikkere auto wordt gereden of even niet zo kritisch wordt gelet op het beperken van de kilometers.

 

Maar niet getreurd: nieuw jaar, nieuwe kansen. Elke dag kan je opnieuw beginnen, beslissen, bereiken wat je wilt bereiken. Misschien wel met waterstof (zoals ik al schreef, er zijn heel wat ontwikkelingen)? Of door je leveranciers goede vragen te stellen? Daar ging in ieder geval het meest gelezen blog van vorig jaar over.  Of zet je volledig in op batterij-elektrisch? Bijvoorbeeld door ook elektrische motorfietsen als mogelijkheid voor medewerkers aan te bieden?  Wat natuurlijk altijd een goed idee is, is om met collega’s samen de ideeën te verzinnen en de uitdaging aan te gaan.  Je krijgt niet alleen nieuwe invalshoeken die je zelf niet hebt, maar je creëert op die manier ook draagvlak voor de nieuwe ideeën.

 

Je hoeft anno 2019 nog niet gelijk zenuwachtig te worden als het volgende voertuig dat wordt aangeschaft of wordt geleaset geen waterstofvoertuig is hoor. We zitten namelijk nog wel even met een uitdaging qua tankinfrastructuur. Dus: voor nu is dat vooral een kwestie van goed in de gaten houden wat er gebeurd en aansluiten bij initiatieven die er in de regio zijn. Is dat tankstation er wel, dan is het belangrijk om de afweging te gaan maken. Maar je moet vooral uitkijken dat je niet vervalt in de standaardoplossing “dan maar een diesel”. Want er zijn tegenwoordig echt veel meer, betere, oplossingen. Batterij-elektrisch, groengas of de keuze om HVO te gaan rijden zijn allemaal een stap in de goede richting. Dat dit in de praktijk weerbarstig is, klopt. Wij hebben een handig flow-schema opgesteld om je keuze te vereenvoudigen. Als je deze wilt hebben, mail dan even naar Menno.

 

Laten we er in ieder geval een mooi jaar van maken. We blijven de competitie voor door echt in te zetten op groener, slimmer en schoner rijden. We maken van die nukkige collega een ambassadeur door hem of haar bij de oplossingen te betrekken. We vragen van het management niet alleen om visie maar ook om het bijbehorende budget, put your money where your mouth is. En we winnen gewoon die aanbesteding omdat we het duurzaamste aanbod hebben!

 

Ga jij er ook helemaal voor in 2019?

 

“Transport is prachtig, duurzaam transport is krachtig!”

 

Deel het artikel via de onderstaande buttons!