Duurzaam ondernemen en het wagenpark: welke alternatieve brandstoffen kies ik?

Steeds meer bedrijven spreken zich uit voor een volledig elektrisch personenauto (lease)wagenpark. En als je Elon Musk moet geloven, dan is elektrisch rijden de toekomst, de hele toekomst en is er niks anders in de toekomst. Om dat te onderstrepen presenteerden ze hun ‘semi’: een elektrische vrachtwagen.
Aan de andere kant bouwde de Nederlandse firma Holthausen de Hesla: een Tesla met een brandstofcel en waterstof aan boord, waarmee de actieradius verdubbeld.
In Nederland rijdt er een heel aantal transporteurs op LNG (vloeibaar aardgas/biogas) en wordt er hard gewerkt om het aantal tankstations uit te breiden. En Volvo komt met een nieuwe dual-fuel uitvoering, waar veel van verwacht wordt.
Ook het rijden op groengas (gecomprimeerd biogas) is nog niet uit het straatbeeld verdwenen. Zeker voor de gemiddelde inzet van de bestelbus een heel goede optie en ook hiervoor wordt het netwerk verder uitgebreid.
En dan hebben we nog het platform Duurzame Biobrandstoffen. Met als doel op zo kort mogelijke termijn een nieuwe generatie van duurzame biobrandstoffen in te zetten. En dan hebben we het ook over bio-ethanol en biodiesel. Overigens voor die laatste sinds 2016 in Nederland alleen maar geproduceerd met restmateriaal, hier wordt, bij ons, geen gewas voor verbouwd.

 

Dus: moeten wij ‘de elektrische waarheid’ wel willen? Kunnen we die waarheid wel aan? Of, wat praktischer: als je duurzaam wilt ondernemen en je hebt een groot wagenpark, welke alternatieve brandstof of brandstoffen kies je dan?

 

Toen ik tien jaar geleden begon waar alle opties nog open: infrastructuur moest toch nog ontwikkeld worden, of je nou elektrisch of op bio-ethanol wilde rijden. Destijds werd er gekeken naar de actieradius en regio en dan was er een goede afweging te maken. Maar eigenlijk is in de meeste gevallen de infrastructuur op orde. Behalve als je op pure (of E85) bio-ethanol of biodiesel wilt rijden: dan zal je die zelf moeten organiseren. En steeds meer leveranciers bieden voertuigen aan, maar maken daarin wel specifieke keuzes. Daarom is het landschap veranderd, maar in mijn optiek wel overzichtelijker geworden.

 

Alhoewel ik niemand een elektrische vrachtwagen misgun (de eerste zijn, terecht al besteld bij Tesla). Alhoewel ik de ontwikkelingen op waterstof een enorm warm hart toedraag. En alhoewel ik ook mogelijkheden zie voor bijvoorbeeld bio-ethanol, zijn de onderstaande aanbevelingen voor bedrijven die nu een keuze moeten maken, het meest voor de hand liggend.

 

Personenauto’s

Overweeg gewoon alle auto’s te vervangen voor elektrische modellen. Er komt steeds meer keuze en ze hebben een steeds grotere actieradius. Willen je medewerkers op vakantie naar Italië met de caravan? Dan zijn er mogelijkheden om hen voor die 3 weken in het jaar een andere auto mee te geven. Anderzijds: vergeet de optie groengas niet. Ik rijd er al jaren met tevredenheid op en het geeft je in het buitenland net wat meer flexibiliteit.

 

Bestelbussen

Voor je bestelbussen zou ik als eerste groengas overwegen. Idealiter gewoon volledig, af-fabriek. Maar er zijn ook bedrijven die het achter inbouwen als dual-fuel systeem: een systeem waarbij tegelijkertijd op diesel en groengas wordt gereden. Als er geen andere opties zijn, is dit een mogelijkheid.

 

Vrachtwagens

Er zijn natuurlijk veel verschillende soorten vrachtwagens en veel verschillende manieren van inzet. Maar door de bank genomen zijn er twee voor de hand liggende keuzes. De eerste is LNG. Deze wordt zeker in de winkeldistributie (waar zo’n 700 km op een dag wordt gereden) al redelijk veel toegepast. Het is schoon en stil, maar nog niet groen, want er wordt nog weinig bio-LNG gemaakt. De andere optie is HVO. Dit is een biodiesel uit reststromen die redelijk schoon verbrandt. Nog niet zo schoon als LNG, maar heeft als voordeel dus dat hij wel groen is.

 

Ik weet dat er meer mogelijkheden zijn. Ik ben wel benieuwd welke jij nog meer kent? Laat dat hieronder als opmerking achter. Ook als je je afvraagt waarom ik een bepaalde oplossing niet expliciet noem.

 

“Transport is prachtig, duurzaam transport is krachtig!”

 

Deel het artikel via de onderstaande buttons!