Dit zorgt ervoor dat je succesvol structureel thuiswerken kan implementeren

ABN Amro besloot thuiswerken de norm te maken. Nog maar twee dagen per week naar kantoor, is de voorspelling. En wij horen het veel meer van bedrijven. Nu we geoefend hebben met thuiswerken, is het tijd om deze ontzettend effectieve tool in de toolkit om kosten te besparen, CO2 te reduceren en de bereikbaarheid te vergroten, structureel, maar wel slim, in te zetten. En als je nu denkt: hoe behoud ik dit thuiswerksucces? Dan is het antwoord: beloon, bericht en bedien!

 

Belonen

Voor een mens is het ontzettend fijn als hij/zij bevestigd wordt in de dingen die hij/zij doet. Dan blijven we er mee doorgaan. Want de endorfine komt los en daar hebben we graag meer van! Maar hoe kunnen we dit nou doen? Ik heb drie manieren voor je:

 

1.      Via een financiële beloning

Tot op zekere hoogte is een financiële beloning een mooie stimulans. Het is niet voor niks dat we zoveel elektrische auto’s op de weg hebben, dat komt ook zeker omdat de bijtelling zo gunstig is. Nou is gewoon geld ergens tegenaan smijten niet de beste oplossing. Het moet wel betekenis hebben. Dus het is beter om iemand een kookboek van zijn favoriete restaurant te geven, dan die 20 euro die dat kost. De ene wordt ontzettend vrolijk van een extra dag vrij, de ander heeft nog 20 vakantiedagen staan in oktober.

 

2.      Via een gebaar

Ook een vriendelijk gebaar, waarbij je erkenning geeft voor wat iemand doet, is een manier om te belonen. En de ene leeft helemaal op als zij voor het hele bedrijf in het zonnetje wordt gezet, terwijl de ander liever heeft dat je haar even apart vertelt hoe fijn je het vindt dat ze thuiswerken tot een succes maakt.

 

3.      Via een competitie

Wie heeft de meeste dagen thuis gewerkt? Veel mensen die ik hoor, die missen de connectie met collega’s omdat het lastiger is om die connectie te maken op afstand. Maar als je wilt dat dit thuiswerken succesvol blijft voorbestaan, is het belangrijk dat ook een positieve vibe rond thuiswerken gecreëerd wordt. Daarvoor kan een leaderbord helpen: een overzicht van hoeveel dagen mensen thuis hebben gewerkt die week, die maand, dat jaar.

 

Berichten

Het is ook belangrijk om iedereen goed te informeren. Dat op zichzelf heeft een beperkte waarde als het gaat om gedragsverandering, maar sommige mensen hebben veel informatie nodig om overtuigd te worden en over het algemeen kiezen mensen voor de makkelijke route. Dus als het dan lastig is om aan informatie te komen als je thuis werkt, dan is de drempel een stuk lager om weer naar kantoor te rijden. Slim berichten kan op drie manieren:

 

1.      Informerend

Gewoon op de meest basis-manier: informeren. Zorgen dat iedereen goed weet waar alle informatie staat. Zorgen dat iedereen nog eens herinnerd wordt aan regelingen. Zorgen dat iedereen ook op een goed, veilige en snelle manier toegang heeft tot informatie.

 

2.      Bejubelen

Het hangt samen met punten twee en drie van belonen: maar denk ook na over hoe je mensen gaat bejubelen omdat ze thuiswerken. Dat is echt een structureel onderdeel van de communicatiestrategie.

 

3.      Betrekken

En als laatste is het heel belangrijk mensen betrokken te houden bij het bedrijf. En daarvoor zal je de missie, visie en kernwaardes goed moeten communiceren en meenemen in je communicatie. Ik ben er van overtuigd dat thuiswerken vergroot hoe het ervoor staat met die missie, visie en kernwaarden van het bedrijf. Want als het daar wel goed mee zit en iedereen kent ze en werkt er naar, dan nemen ze dat ook mee als ze thuiswerken.

 

Bedienen

Als je een plan maakt om het thuiswerksucces te behouden of zelfs te verbeteren, dan moet je ook nadenken over hoe je mensen gaat bedienen. En dat kan je op drie manieren aanpakken.

 

1.      Gemak dient de mens

Allereerst: alles moet zo gemakkelijk mogelijk worden gemaakt. Ik schreef het hierboven ook al: mensen kiezen voor wat makkelijk is. Als jij een lekkere appel naast je hebt liggen, maar je moet voor de koekjespot eerst de trap op en dan een kast van het slot halen, dan kies je voor die appel.

 

2.      Werkplekinrichting

Natuurlijk moet ook de werkplekinrichting helemaal goed op orde zijn. Mensen moeten net zo lekker kunnen werken thuis als op kantoor.

 

3.      Duidelijkheid over de taak

Niet alleen praktisch moet alles op orde zijn, maar mensen moeten vooral ook weten wat er van hen verwacht wordt. Ook dat is een manier om je mensen te helpen met het thuiswerken.

 

En nu?

Als jij wilt dat het thuiswerken ook na corona een succes blijft, dan is nu het moment om aan de slag te gaan met een plan. Een plan waarin je deze drie punten: belonen, berichten en bedienen uitwerkt in hoe je dat concreet gaat aanpakken.

 

In mijn volgende artikelen zal ik dieper ingaan op alle drie deze punten. Ik hoop dat jij alvast hiermee experimenteert en het volgende artikel kunt vertellen hoe je gevaren bent.

 

Hoe ga jij dit toepassen?

Wil jij hiermee geholpen worden? Dat kan natuurlijk, uiteraard online. Hoe we dat doen, lees je hier.

 

“Transport is prachtig, duurzaam transport is krachtig!”

 

Deel het artikel via de onderstaande buttons!