Dit staat toch niet in jullie leasebeleid of wel?!

Weet je wat ik laatst las in een leaseautoregeling? Onder het kopje “Incourante modellen”: Het bedrijf (en ik noem geen namen) “sluit bepaalde automerken en/of -typen, waaronder elektrische auto’s, cabrio’s, sportauto’s, terreinauto’s en bestelauto’s, als ook sommige opties en accessoires uit.” Elektrische auto’s uitsluiten. Lekker dan. Zo worden ze nooit courant… Ik snap wel hoe het komt hoor, maar als je maar liefst 4 FTE hebt die zich bezig houden met duurzaamheid en duurzaam inkopen (ja, het is een groot bedrijf), dan mag dit niet in je leasebeleid staan vind ik…

 

Hoe dat komt, tenminste hoe dat bij veel bedrijven gaat, is dat de leasemaatschappij helpt de leaseregeling op te stellen, cq met een aantal eisen of beperkingen komt. Begrijpelijk vanuit de leasemaatschappij gezien, maar niet doelmatig als je beleid is om in de hele keten duurzaam bezig te zijn. Natuurlijk moet je je als duurzaamheidsmanager eerst focussen op dat waar de meeste winst te behalen is (bijvoorbeeld het duurzamer produceren van de producten die je verkoopt), maar dat wil niet zeggen dat je dit soort dingen niet parallel aan moet pakken.

 

Wat moet er dan wel in het leasebeleid staan? Ik geef je vijf onderwerpen om te overwegen.

 

Absolute CO2 uitstoot

Energielabels voor auto’s zijn een goede gedachte. Ze geven aan hoe zuinig een nieuwe auto is, ten opzichte van andere auto’s van vergelijkbare grootte. Het is het tweede deel van de zin waar het ‘fout’ gaat. Ja, natuurlijk, veel leaseregeling kennen staffels van voertuigen (overigens meestal niet op basis van grootte, maar van kosten), maar als je echt aan de gang wilt met CO2 reductie, dan moet je niet kijken naar de CO2 uitstoot van het voertuig, relatief ten opzichte van anderen, net zulke grote auto’s. Dan moet je kijken naar de absolute CO2 uitstoot. Als je namelijk A èn B label auto’s toelaat, dan kan het maar zo zijn dat je grotere (A label) auto zuiniger is dan je kleinere (B label) auto. Als je er voor kiest om bijvoorbeeld een maximum uitstoot van 100 gram CO2 per kilometer te hanteren, heb je dat probleem niet. Twee opmerkingen: ja, je hebt dan nog best wel wat te kiezen, kijk maar in het Brandstofverbruiksboekje van de RDW. En ja, in de praktijk is het verbruik anders, dus je zou het kunnen bepalen op basis van praktijkverbruikscijfers, zoals deze.

 

Openbaar vervoer

Vaak als mensen een leaseauto hebben, worden ze ontmoedigd om met het openbaar vervoer te reizen. Begrijpelijk, je wilt dat mensen de leaseauto die ze hebben, goed benutten. Maar: meer gebruik maken van het openbaar vervoer, houdt in dat het aantal kilometers per jaar in de auto minder wordt en dat je daar dus ook niet voor hoeft te betalen. Nog even afgezien van het feit dat je er voor kunt kiezen om mobiliteitskaarten in te zetten (en deze website geeft een mooi overzicht ), kun je er in ieder geval voor kiezen mensen met een leaseauto, ook een (gratis) NS businesscard te geven. Het scheelt een hoop aan parkeerkosten (en natuurlijk uitstoot) als mensen de RAI, Ahoy of de Jaarbeurs bezoeken met de trein.

 

Delen

Maak gerust in het leasebeleid duidelijk dat het een auto is die ter beschikking is gesteld aan de medewerker om het werk goed uit te kunnen voeren en dus ook ten dienste mag staan van anderen in het bedrijf. Stimuleer dat er gecarpoold wordt met deze auto. Zorg dat leaserijders collega’s zonder leaseauto meenemen naar klanten, beurzen en bijeenkomsten. Maak het mogelijk dat collega’s de auto even kunnen gebruiken als de leaserijder toch de hele dag op kantoor zit.

 

Duurzame modellen

In aanvulling op het kopje Incourante modellen, is het beter om een kopje Duurzame modellen op te nemen. Modellen die rijden op groengas, volledig elektrisch zijn, of op een andere manier extra groen zijn. Maak inzichtelijk dat deze modellen de voorkeur hebben. Laat medewerkers kiezen voor een auto in een hogere categorie als ze bijvoorbeeld op groengas of elektriciteit rijden. Als je wilt zien hoe groengas rijden financieel uitpakt, kijk dan eens op de calculator van groengas.nl.

 

Het doel en overtuiging

En vergeet niet ook in je leasebeleid de overtuiging (waarom staat er in het leasebeleid wat er in staat, met name over duurzaamheid, CO2 reductie cq. groene auto’s) en het doel te benoemen. Het is belangrijk dat mensen weten waarom dit leasebeleid zo is opgesteld, waarom er bijvoorbeeld gewerkt wordt met een absolute CO2 uitstoot en welk doel het dient. Het maakt mensen bewust van hoe er binnen het bedrijf over dit onderwerp gedacht wordt, welke rol zij hier in spelen en welke bijdrage zij kunnen leveren.

 

Wat staat er in jullie leasebeleid?

 

“Transport is prachtig, duurzaam transport is krachtig!”

 

Deel het artikel via de onderstaande buttons!