De elektrische bestelwagen is bezig aan een opmars
Jelle Benders
Recent sloten we een project af waarbij we voor een woningcorporatie keken naar de mogelijkheden voor de elektrische bestelbus. Vorig jaar deden we onderzoek voor een gemeente en daar bleek al een enorme potentie en ook bij deze woningcorporatie is het zeker mogelijk om de elektrische bestelbus in te zetten. Overigens, je verwacht het misschien niet, al in 1953 reedt de Deutsche Post rond met elektrische bestelwagens. En in 1966 was er een werkende bestelwagen op waterstof die tussen de 160 en 240 kilometer bereik had, de GM Electrovan.
Op dit moment is de markt van deze voertuigen sterk in ontwikkeling. 1 januari 2020 waren er ongeveer 3.400 elektrische bestelwagens in Nederland. Dat aantal is inclusief het aantal hybride bestelwagens. We zijn er nog lang niet, want in totaal waren er 939.801 bestelwagens in Nederland in 2020. Dat is dus slechts 0,36% van het totale Nederlandse bestelwagenpark.
Keuze
Welke keuze is er dan eigenlijk? Op dit moment zijn er 25 typen elektrische bestelwagens verkrijgbaar. Sommige daarvan hebben ook weer verschillende varianten, zoals een verlengde/verhoogde versie of met mogelijkheid om het bereik te vergroten met behulp van waterstof. Ook zijn er nog eens 26 elektrische bestelwagens aangekondigd, deze komen in de nabije toekomst op de markt beschikbaar.
Op dit moment ligt het bereik tussen 100 en 500 kilometer op één acculading (gebaseerd op het verouderde NEDC en het nieuwe WLTP). De aangekondigde bestelwagens hebben een bereik tussen 100 en 643 kilometer op basis van WLTP. Als we kijken naar de cijfers van het CBS, dan was het gemiddelde jaarkilometrage in 2018 per jaar 17.145 kilometers. Als we uitgaan van een operationele tijd van 45 weken en vijf werkdagen per week, dan reed de bestelwagen in 2018 gemiddeld 76 kilometer per dag! Natuurlijk is dat een gemiddelde, er zullen dus altijd bestelwagens zijn die meer dan 100 of zelf meer dan 200 kilometer op een dag rijden. Maar het overgrote deel in Nederland kan voor wat betreft actieradius -mits elke nacht volledig volgeladen kan worden- al overstappen op elektrische bestelwagens.
Laadvermogen
Dan het laadvermogen, een toch wel essentieel onderdeel van een goede bestelwagen. Dat ligt op dit moment tussen 400 en 2.100 kilogram voor de elektrische bestelwagens. Daarbij moet wel opgemerkt worden dat het gemiddelde tegen de 1.000 kilogram aan ligt. Voor de aangekondigde elektrische bestelwagens ligt het laadvermogen tussen 800 en 2.000 kilogram. De meeste wensen voor wat betreft het laadvermogen worden hier wel mee bediend. Helaas hebben veel bezitters van bestelwagens weinig inzichtelijk hoeveel gewicht zij eigenlijk meenemen. Daar is eigenlijk maar een oplossing voor: weeg de bus zoals je hem in de praktijk gebruikt tijdens een vol beladen situatie.
Trekvermogen
Een trekhaak is vaak nog niet te vinden op elektrische bestelwagens omdat de actieradius daar erg van omlaag gaat als er gewicht achter de bus wordt gehangen. Daarnaast is het zo dat de veiligheid in het geding kan komen bij een botsing: als er niet goed nagedacht wordt over het ontwerp, zou de trekhaak in de accu geduwd kunnen worden. Dus moeten speciaal ontworpen onderstellen ingezet worden. Zo’n ontwikkeling kost tijd, maar zien we steeds meer komen. Op dit moment zijn er vier elektrische bestelwagens gewicht kunnen trekken: één van 410 kilogram en drie à 1.000 kilogram. Ook wordt er één verwacht die 1.200 kilogram gewicht kan trekken.
Kosten
En dan een van de belangrijkste zaken: de prijs. Voor de op dit moment leverbare nieuwe elektrische bestelwagens liggen de prijzen tussen de €31.670 en €200.000. Het gemiddelde ligt op €68.426. Prijzen van de nog aangekondigde bestelwagens zijn deels al bekendgemaakt, maar deze veranderen vaak nog en zijn daarom niet opgegeven.
Al met al, zijn er voor veel bestelwagens prima elektrische alternatieven. Natuurlijk zijn we er nog lang niet en moet er nog veel gebeuren om de prijzen en het trekvermogen te verbeteren.
Wil jij weten of een elektrische bestelwagen wat voor jou is? Of dat het bedrijf klaar is om over te stappen of de elektrische varianten? Mail met: benders@zero-e.nl!