Auto & Alternatieve brandstof deel 3: het vertegenwoordigersvehikel
De serie ‘Auto & Alternatief’ gaat in op de mogelijkheden van milieuvriendelijke brandstoffen of andere alternatieven voor voertuigen. Denk aan bussen die op groengas rijden, vrachtwagens op biodiesel en auto’s op bio-ethanol.
Dit is deel 3 van de serie: het vertegenwoordigersvehikel.
80.000 kilometer per jaar is niks. Jouw auto ken je beter dan jouw eigen huis. Je vertelt TomTom hoe de snelste route in elkaar zit. Kop-staart botsing, 10 meter zicht door mist, hagelstenen zo groot als golfballen, op één dag via Den Haag van Maastricht naar Groningen? Ha, je moet lachen bij het idee, daar draait jij je hand niet voor om! Kortom, het vertegenwoordigersvehikel is jouw auto.
Maar wat een gedoe. De overheid wordt steeds inhaliger lijkt het wel. Straks moet je zelfs belasting betalen over die luizige 60 kilometer van huis naar kantoor. En de baas wil dat je kleiner gaat rijden. Jaren geleden was hij al begonnen over een Prius, maar dat heb je kunnen afwenden door te laten zien dat dàt toch geen auto is voor een vertegenwoordiger die vaker een snelweg ziet dan zijn kinderen.
Kortom: je komt tot de conclusie dat het misschien wel wat zuiniger en groener moet. Maar jouw auto moet ook alle luxe en comfort bevatten. Dus wat te doen? Wellicht is het een geruststelling om te weten dat je echt niet veel keus hebt. Je kunt waarschijnlijk nog lange tijd jouw oude vertrouwde diesel blijven rijden. Toch zijn er opties.
Allereerst een voor de hand liggende: de Opel Ampera. Met een actieradius van 500 kilometer en volledig elektrisch rijden tot 100 km/h helemaal zo gek niet. Alhoewel je wel een keer vaker bij de tank staat natuurlijk. Vanaf 2021 zijn dit de regels voor als je een auto van de zaak rijdt en die privé ook inzet: een auto met brandstofmotor blijft onveranderd 22%, maar de bijtelling voor alternatieve verbrandingsmotoren stijgt naar 12% bij een CO2-uitstoot van 0 gram per KM.
Wel wat krap als je veel promotiemateriaal mee moet nemen. En wel opladen met groene stroom natuurlijk!…
De Tesla Roadster is met 1000 kilometer actieradius ook al bijna het overwegen waard. Maar ruimte, uitstraling naar de klant en comfort spelen een grote rol, dus het is geen voor de hand liggende keuze.
Met 226 tankstations, en wellicht één dicht bij huis gelegen, lijkt groengas ook al steeds meer kansen te bieden. Lekker goedkoop (ongeveer een euro aan de pomp) en met voertuigmodellen die het overwegen waard zijn: de Volkswagen Passat, Opel Zafira en Mercedes E200. Ook deze Opel heeft een actieradius van 500 kilometer, helaas is die wat kleiner bij de Passat en de E200. Die laatste heeft wel de beschikking over een volledige benzinetank, maar dat grijpt dan ook hard in op de portemonnee.
Omdat biodiesel (i.v.m. de beschikbaarheid) en bio-ethanol (i.v.m. de kosten) geen optie zijn, heb je eigenlijk maar weinig keus. Je moet er waarschijnlijk niet aan denken, maar iets minder kilometers rijden, dat zou nog best wat opleveren voor het milieu… Slim plannen van reizen, een kleinere auto, af en toe eens met de trein en optimaal gebruik maken van flexwerkfaciliteiten, dat zet zoden aan de dijk. Leuk is anders. Maar stelt je eens voor dat we straks helemaal geen auto meer kunnen rijden. Dat moment wil je toch zo lang mogelijk uitstellen?…
Wil je naar aanleiding van dit artikel jouw mening geven? Graag! Het kan in het veld hieronder.