10 vragen die je moet stellen als je alternatieve brandstoffen overweegt

Luister je liever, klik hier voor dit artikel in MP3 formaat.

 

Ik word vaak gevraagd: is het een goed idee voor ons om met elektrische auto’s te rijden? Of: welke alternatieve brandstof moeten we kiezen? Soms nog korter: groengas of elektrisch?

Allereerst: de meeste bedrijven en instanties hebben een veel te divers wagenpark om maar voor één alternatieve brandstof te kiezen. Het gaat er juist om die alternatieve brandstof te kiezen die het meest optimaal is voor dat deel van de vloot. Anders ben je suboptimaal bezig.

Wat ik vervolgens doe, is vragen stellen. Want ik heb geen pasklaar antwoord voor elke vloot, het is situatie-specifiek. Als jij je afvraagt welke alternatieve brandstof geschikt zou kunnen zijn, stel jezelf dan in ieder geval de volgende vragen.

 

Over welk deel van de vloot gaat het?

Gaat het over de personenauto’s, bestelwagens of vrachtwagens? Gaat het misschien over een deel van de personenauto’s? Hoe specifieker hoe beter. Liefst bekijk je alle voertuigen afzonderlijk. Natuurlijk, als je veel dezelfde voertuigen hebt, kom je vaak op dezelfde conclusie. Maar soms zie je door even specifiek te kijken, dat er toch verschillen zijn.

Let ook op zaken als: is het lease of is het koop? Maak inzichtelijk om welke merken het gaat en wat het beleid daaromtrent is.

 

Hoeveel kilometer rijdt dit voertuig per jaar gemiddeld en per dag minimaal en maximaal?

Je wilt een idee krijgen over of er veel mee gereden wordt of weinig. Of het voertuig vaak stil staat, of dat het elke dag wordt ingezet. Zo rijd ik ongeveer 25.000 kilometer per jaar, maar staat mijn auto gerust 3 dagen door de weeks stil. Dat is heel wat anders dan iemand die elke dag een uur in zijn auto zit om naar het werk te komen, maar er de rest van de dag niet mee rijdt. En zijn/haar auto dus misschien wel ter beschikking kan stellen.

 

Waar rijdt het voertuig?

Rijdt het in de regio, bijvoorbeeld in een bepaalde provincie, of niet meer dan 75 kilometer rondom kantoor? Of wordt er veel mee naar het buitenland gereisd en is dat dan Duitsland, Frankrijk of iets anders? Als het alleen maar woon-werkverkeer is: waar woont de medewerker die in de auto rijdt dan precies? Als het om vrachtwagens gaat: is het misschien elke dag dezelfde route, of bijvoorbeeld elke maandag dezelfde route, elke dinsdag dezelfde route etc.?

 

Wat is het verbruik van het voertuig?

Je zult zien dat dit niet gelijk is aan de fabrieksopgave. Er zal ook tussen berijders verschil zitten. Als je dus veel wisselende chauffeurs op een voertuig hebt, maak dat dan inzichtelijk. Als je vaak dezelfde chauffeur op het voertuig hebt, maak dat dan inzichtelijk. Je wilt kunnen berekenen wat de overstap zou kosten en het kan maar zo zijn dat het voor de ene chauffeur een stuk gunstiger uitpakt dan voor de andere.

 

Hoe oud is het voertuig/wat is de afschrijftermijn?

Nog even afgezien van dat ik voorstander ben van het vervangen van het voertuig bij zijn normale afschrijftermijn, zie ik ook wel eens voertuigen die al tien of twaalf jaar ‘op de been gehouden’ worden. Het is logisch als er weinig kilometer opstaan, maar vergis je niet hoeveel vuiler de auto’s tien jaar geleden waren. Plus je wilt weten over welke termijn je de kosten kan afschrijven.

 

Wat moet er allemaal met het voertuig mee?

Voornamelijk relevant voor vrachtwagens en bestelbussen, maar ook in sommige auto’s kan dit een rol spelen. Heb je veel volume of veel gewicht? Wat moet de trekkracht zijn? Verwacht je een aanhanger achter je bestelbus te hangen bijvoorbeeld? Maar voor je personenauto geldt natuurlijk ook: wil je medewerker met de caravan op vakantie kunnen?

 

shutterstock_221841850Waar tankt de berijder nu en waar kan hij/zij alternatieve brandstoffen in de buurt tanken?

Tanken jullie met vrachtwagens op eigen terrein? Is er misschien helemaal geen groengas tankstation in de buurt van kantoor (klik hier voor een kaart) , maar wel in de buurt van waar de medewerker woont? Moet er voor een oplaadpunt gezorgd worden, of is er één dichtbij (klik hier voor een overzicht)? Komen jullie bestelbussen altijd langs hetzelfde tankstation en wordt daar ook getankt, of gaat men tanken daar waar hij/zij in de buurt is als de tank leeg is.

 

Wat zijn de huidige kosten van het voertuig?

En dan graag alles meenemen: onderhoud, afschrijving, belastingen, etc. Wat kost voor jullie een liter diesel en een liter benzine? En wat kost jullie een kWh groene stroom (want rijd alsjeblieft niet op grijze stroom met je elektrische auto, alleen al vanwege de hoeveelheid waterverbruik dat daar mee gemoeid is).

 

Wat zijn de kosten van het alternatief?

Heb je dat al eens nagevraagd bij de dealer of leasemaatschappij? Als je weet wat een kWh kost, kan je de stroomkosten voor de auto uitrekenen, zodra je het verbruik weet. Voor groengas is er een handig calculator beschikbaar. Als je het rijden op LNG overweegt voor je vrachtwagens, ga dan in gesprek met leveranciers van voertuigen en brandstof.

 

Wat is je overtuiging en je doelstelling?

En misschien wel de belangrijkste: waarom is het voor jullie belangrijk of relevant om met alternatieve brandstoffen te rijden? Vragen je klanten er om? Wil je je onderscheiden in de markt? Nemen jullie verantwoordelijkheid voor een schone en duurzame wereld? En wat is jullie doelstelling? Volledig CO2 neutraal worden in vijf jaar tijd, of willen jullie een paar procent brandstofkosten besparen? Afhankelijk daarvan past de ene brandstof je misschien beter dan de andere.

 

En? Wat is voor jou het antwoord op deze vragen?

 

“Transport is prachtig, duurzaam transport is krachtig!”

 

Deel het artikel via de onderstaande buttons!