CO2 afslankprogramma®

Ben je bezig met CO2 reductie, het wagenpark, duurzaamheid, kostenbesparing, maatschappelijk verantwoord ondernemen? Ben je verantwoordelijk voor het behalen van resultaat op milieu en mobiliteit?

Spreken je klanten je aan op bijvoorbeeld de CO2 prestatieladder, ISO 14001 of Lean and Green? Moet je CO2 besparen om een aanbesteding te winnen?

Zitten je kosten/CO2 uitstoot voornamelijk in het wagenpark en de mobiliteit?

Maar weet je niet zo goed waar te beginnen of is er nog niet voldoende draagvlak binnen de organisatie?

Dan helpt het CO2 afslankprogramma® concreet resultaat behalen met groener, schoner en slimmer rijden!

Het CO2 afslankprogramma® is het eerste en tot nu toe enige programma bedoeld voor bedrijven, waarvan de CO2 uitstoot en de kosten voornamelijk in het wagenpark en/of de mobiliteit zitten, die graag CO2 en kosten willen reduceren, maar dit nog onvoldoende voor elkaar krijgen en waarvoor het lastig is medewerkers enthousiast te krijgen voor dit onderwerp.

Nieuwsgierig? In de onderstaande video vertelt Elske van de Fliert, grondlegger van het programma, er alles over. Lees de toelichting onder het filmpje.
Heb je vragen of opmerkingen? Mail naar: info@zero-e.nl.

 

 

De methode bestaat uit vijf stappen, te weten:

  • Overtuiging bepalen en vastleggen
  • Doel bepalen en vastleggen
  • Tactieken onderzoeken en kiezen
  • Plan maken en plannen
  • Implementatie doen en evalueren

OmDat Transport Prachtig Is

Binnen het CO2 afslankprogramma® wordt gekeken naar het wagenpark, de mobiliteit, het beleid, het gedrag en de keten.

 

Hieronder worden de vijf stappen toegelicht.

Overtuiging

Waarom is het belangrijk dat jullie CO2 reduceren? Waarom is het relevant om met duurzaamheid bezig te zijn? Waarom is het nodig, in het algemeen, voor het bedrijf en voor de medewerkers zelf? De reden waarom is echt cruciaal. Weten waarom je iets doet, is de succesfactor. En dat mag een hoger doel zijn, maar ook gewoon omdat de opdrachtgever er om vraagt.

 

Doel

Zonder doel, weet je niet waar je heen moet. Er is een groot, breed doel nodig voor de lange termijn. Bijvoorbeeld: nulemissie voor het wagenpark en de mobiliteit. Maar er zijn ook kleine, specifieke doelen nodig voor de korte termijn. Bijvoorbeeld: 10% brandstofreductie, vier keer per twee maanden telefonisch vergaderen, een nieuwe paragraaf aan de arbeidsvoorwaarden voor het einde van het jaar.

 

Tactieken

Alternatieve brandstoffen, een mobiliteitskaart, een cursus zuinig rijden, het opstellen van een convenant met de keten. Het zijn allemaal voorbeelden van tactieken. Natuurlijk kun je je leveranciers en experts of het alwijze internet raadplegen. Maar vergeet ook je eigen organisatie niet, medewerkers hebben vaak de beste ideeën!

 

Plan

Zonder plan, geen resultaat. Met acties, prioriteiten en een tijdlijn. Met momenten om successen te vieren. Met een beleid over hoe ambassadeurs in te zetten.

 

Implementatie

En dan is het een kwestie van dit ten uitvoer brengen. Inclusief evaluaties gedurende het proces om te zien of je de goed kant uit gaat.

 

Wil je hier mee aan de slag? En optimaal draagvlak creëren? Neem dan meteen contact op voor de Ambassadeursworkshops. Met de ambassadeurs ga je aan de slag om de overtuiging, het doel, de tactieken en het plan vast te leggen, zodat je goed kunt implementeren. Schroom niet om contact op te nemen als je een vraag hebt.

 

Lees hier meer over Elske van de Fliert en over haar beweegredenen om zich met dit onderwerp bezig te houden.

In de artikelen op de website vind je praktische tips en handige methoden. Kijk bijvoorbeeld eens bij: