CO2 afslankprogramma®

Ben je bezig met CO2 reductie, het wagenpark, duurzaamheid, maatschappelijk verantwoord ondernemen? Ben je verantwoordelijk voor het behalen van resultaat op milieu en mobiliteit?

Spreken je klanten je aan op bijvoorbeeld de CO2 prestatieladder, ISO 14001 of Lean and Green? Moet je CO2 besparen om een aanbesteding te winnen?

Zitten je kosten/CO2 uitstoot voornamelijk in het wagenpark en de mobiliteit?

Maar weet je niet zo goed waar te beginnen of is er nog niet voldoende draagvlak binnen de organisatie?

Dan helpt Zero-e concreet resultaat behalen met groener, schoner en slimmer rijden!

Lees hier meer over mij en over mijn beweegredenen om me met dit onderwerp bezig te houden.

In de artikelen die ik schrijf, vind je praktische tips en handige methoden. Kijk bijvoorbeeld eens bij:

 

Het CO2 afslankprogramma® is het eerste (en tot nu toe enige) programma bedoeld voor bedrijven, waarvan de CO2 uitstoot en de kosten voornamelijk in het wagenpark en/of de mobiliteit zitten, die graag CO2 en kosten willen reduceren, maar dit nog onvoldoende voor elkaar krijgen en dit graag op een gestructureerde en complete manier aan willen pakken.

Nieuwsgierig? In de onderstaande video vertelt ik, grondlegger van het programma, er alles over. Lees de toelichting onder het filmpje.
Heb je vragen of opmerkingen? Mail naar: info@zero-e.nl.

 

 

De methode bestaat uit vijf stappen, te weten:

  • Overtuiging bepalen en vastleggen
  • Doel bepalen en vastleggen
  • Tactieken onderzoeken en kiezen
  • Plan maken en plannen
  • Implementatie doen en evalueren

OmDat Transport Prachtig Is

Binnen het CO2 afslankprogramma® wordt gekeken naar het wagenpark, de mobiliteit, het beleid, het gedrag en de keten.

 

Hieronder worden de vijf stappen toegelicht, zodat je zelf aan de slag kunt.

Overtuiging

Wat zijn eigenlijk wat jou betreft de voordelen van een groener wagenpark? Waarom moet je dit doen? Deze vraag is echt cruciaal. Weten waarom je iets doet, is de succesfactor. En dat mag een hoger doel zijn, maar ook gewoon omdat uw opdrachtgever er om vraagt.
Leg dit vast, zorg dat relevante mensen dit te weten krijgen en er regelmatig aan herinnerd worden.

 

Doel

Stel een realistisch doel. Voor het wagenpark, of voor de mobiliteit. Gerelateerd aan gedrag of beleid. Of kijk in de keten waar er kostenbesparing of CO2 reductie te behalen is. Zorg dat je doelen realistisch, maar uitdagend zijn. Alleen jij kunt beslissen wat dat is: 10% brandstofreductie, vier keer per twee maanden telefonisch vergaderen, een nieuwe paragraaf aan de arbeidsvoorwaarden voor het einde van het jaar bijvoorbeeld.

 

Tactieken

Alternatieve brandstoffen, een mobiliteitskaart, een cursus zuinig rijden, het opstellen van een convenant met de keten. Het zijn allemaal voorbeelden van tactieken. Natuurlijk kun je je leveranciers en experts of het alwijze internet raadplegen. Maar vergeet ook je eigen organisatie niet, medewerkers hebben vaak de beste ideeën!

 

Plan

Werk de onderdelen uit in een plan. Het is verstandig om eerst aan de gang te gaan met het onderdeel dat op korte termijn het meeste oplevert. Kies drie dingen om binnen een half jaar gerealiseerd te hebben. Vervolgens hang je er acties, prioriteiten en een tijdlijn aan.

 

Implementatie

En dan is het een kwestie van dit ten uitvoer brengen. Vergeet niet regelmatig te kijken naar waarom u het ook al weer deed. Evalueer gedurende het proces of je de goed kant uit gaat. Houd vol!

 

Wil je hier mee aan de slag, maar het niet allemaal zelf doen? Dan kun je de workshop ‘Brandstof besparen en je collega’s enthousiast krijgen’ volgen, mij inzetten voor een maatwerktraject, of een ex-CO2-lusief programma, of eerst eens een aantal van de gratis tools raadplegen. Schroom niet om contact op te nemen om eens even te sparren over wat voor jullie de beste oplossing is.